La Fabra i Coats – Fàbrica de Creació i Centre d’Art Contemporani de Barcelona inicia una nova etapa amb l’objectiu d’acabar amb la indefinició que ha patit des del 2012 el Centre d’Art del recinte i situar-lo al nivell d’altres capitals europees. El desplegament del nou projecte es farà a principis del 2020, després de nou mesos de diagnosi.

Aquest és el principal objectiu de la nova directora, Joana Hurtado, que unifica els dos equipaments –la Fàbrica de Creació i el Centre d’Art– per conformar una mateixa plataforma, anomenada FiC, que aculli la recerca, la creació, la producció, l’exhibició i la circulació dels agents culturals.

“Per fi hi ha una direcció que pot situar en el mapa aquest centre d’art, que sigui referent local, nacional i internacional”, va dir Hurtado divendres en la presentació del seu projecte. La directora de l’equipament celebra poder idear una programació estable a cinc anys vista amb sis exposicions anuals i les residències culturals gratuïtes.

“Era una demanda del sector i una necessitat de la ciutat poder tenir un centre d’arts com qualsevol capital europea”, assenyala Hurtado. El Centre d’Art de la ciutat s’ha vist “desdibuixat” des que el 2008 es va replantejar el Centre d’Art Santa Mònica i es va prometre reubicar la seva activitat al Canòdrom. La Fabra i Coats va acollir-lo el 2012, però des d’aleshores ha programat amb comissariats a curt termini i sense direcció.

I si bé hi ha hagut algunes institucions que han cobert la “mancança” del circuit emergent, com la Virreina, amb exposicions puntuals, el Centre d’Art que projecta Hurtado vol decididament ajudar els agents culturals del territori a què es consolidin en el sector. L’objectiu és que puguin fer el salt a espais com pot ser el MACBA o a fora de Catalunya.

Canvis en les residències culturals

La nova directora afirma que no vol imposar cap “marca personal” ni fer “tabula rasa” amb les coses que ja funcionen a la Fabra i Coats. És l’exemple del consell, fins ara l’òrgan de governança de la institució i que Joana Hurtado vol fer compatible amb la seva direcció convidant persones o col·lectius externs.

Sí que vol fer canvis en les residències culturals. L’ús dels espais serà totalment gratuït, hi haurà residències becades i es trauran convocatòries internacionals. Els residents que vinguin de fora podran allotjar-se en cinc nous pisos construïts per l’Ajuntament a Can Fabra, a pocs metres de la FiC.

“Les residències han de ser gratuïtes per definició”, defensa Hurtado, qui considera que han de ser renovables segons les aportacions de l’artista. “Però ha de ser un lloc de pas, no un lloc on quedar-te, sinó anar més enllà”, afegeix.

Equipament pont

Joana Hurtada creu que la FiC ha de ser un interlocutor del circuit emergent i un pont cap a institucions més elevades, escoltar i ser part activa del diàleg al territori des d’artistes, comissaris, ballarins o escenògrafs. “Les arts visuals ho integren tot, són multidisciplinàries”, assenyala sobre els gèneres que s’hi veuran.

L’equipament programarà un mínim de sis exposicions cada any que es repartiran entre dues mostres d’agents locals, dues de nacionals o internacionals, i dues més en itinerància o coproduccions.

La FiC compta amb un pressupost de gairebé un 1,6 milions d’euros per al 2019, un 90% procedent de l’Ajuntament i una subvenció de la Generalitat de 150.000 euros.