El projecte Cohabitar entre- [emergències institucionals / pràctiques artístiques / processos col·lectius], dels col·lectius Idenstitat, LaFundició, Sinapsis i Transductores, ha estat l’escollit per a la programació d’aquest 2016 de Fabra i Coats Centre d’Art Contemporani de Barcelona. El projecte es planteja com un dispositiu per activar el centre d’art com a creador i catalitzador d’interaccions entre pràctiques artístiques i espais socials.
El jurat que ha valorat els 23 projectes presentats a concurs, ha assenyalat que Cohabitar entre- “destaca per la capacitat de relacionar el present, el passat i el futur i identificar l’espai del Centre d’Art com a entitat activa”, i també “per la mediació, que està en el seu centre i n’és un eix primordial”.
Aquesta és la primera adjudicació que es fa seguint criteris de transparència i amb una convocatòria de concurs de pública concurrència, un nou model que l’Ajuntament de Barcelona seguirà aplicant als càrrecs de programes i equipaments municipals que toca renovar els propers mesos.
L’actual procés de redefinició de la Xarxa de Fàbriques de Creació té com a objectiu iniciar una etapa de foment de nous models de gestió que impulsin processos de mediació entre les institucions artístiques i la ciutadania.
El projecte guanyador
La proposta Cohabitar entre- es fonamenta en quatre espais diferenciats: Espai Connector, Espai Teler, Espai Situacions i Espai Antena –corresponents a les quatre plantes del centre– i, alhora, interconnectats i articulats entre sí per varis eixos temàtics de reflexió al llarg de la temporada: Desbordar la cultura, Drets de la ciutat i Espais en transició. Aquestes espais faran visibles, de diverses maneres, la combinació entre pràctiques artístiques, processos de mediació i implicació ciutadana.
L’activitat del centre comptarà amb les exposicions de projectes i casos d’estudi locals i internacionals que poden servir com a referents i detonadors del debat; l’activació i socialització dels continguts exposats a partir de xerrades, tallers, seminaris i altres formats; i l’impuls i producció de processos i projectes de creació col·lectiva.
Aquests tres tipus d’activitat estaran articulades entre sí, generant d’aquesta manera connexions transversals i dinàmiques de pol·linització i retroalimentació entre espais, eixos temàtics i accions.