Durant la tercera edició de les Jornades del Mercat Cultural Català en l’àmbit internacional, celebrades dissabte passat, es va anunciar la creació d’un premi amb el nom del lingüista i filòleg Joan Solà i Cortassa, mort el passat 27 d’octubre. El guardó, que es lliurarà a principis d’any, reconeixerà la tasca d’una entitat que treballi en l’àmbit de la immigració per a la difusió de la llengua i cultura catalanes.
Durant les Jornades, organitzades conjuntament per l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i la Federació d’Organitzacions per la Llengua Catalana (FOLC), es va analitzar la situació del mercat de la cultura catalana a l’estranger, i les conclusions que en van sorgir es preveu que s’adrecin al Govern.
En la seva intervenció, el director de l’Institut Ramon Llull (IRL), Josep Bargalló, va incidir en la manca d’una comunitat internacional de consumidors potencials dels productes que les cultures sense estat poden oferir. Segons va dir, aquesta absència “ve causada pel desconeixement que hi ha d’aquestes realitats”.
Bargalló també va subratllar que Catalunya manté un excel·lent potencial creatiu i una industria cultural mitjana que són un punt de partida molt competitiu per fer-la arribar als mercats internacionals, propòsit en el qual treballa l’IRL, a més d’aconseguir que tota aquesta producció de qualitat sigui coneguda i etiquetada arreu del món com a catalana.
Per la seva part, la investigadora social Àngels Pascual va tractar el fet migratori i el seu impacte en la generació i difusió del mercat català, i va assegurar que associar que la cultura catalana no té un mercat propi o que manté problemes de supervivència amb l’arribada de les persones estrangeres és un error. Segons Pascual, aquestes qüestions es deriven de la debilitat de la societat catalana i només si s’aconsegueix enfortir-la, amb les dotacions institucionals i socials adients, assolirà un èxit nacional i internacional.
D’altra banda, l’escriptora Patricia Gabancho va valorar el mercat català en l’actualitat i va constatar que Catalunya arrossega problemes seriosos en aquest terreny. Per Gabancho, una de les causes és la manca d’una educació internacional a les escoles catalanes i de qualitat en l’ensenyament, però també es deu al fet que Espanya hagi legislat sempre en favor del mercat espanyol i no pas del català, que ha estat políticament maltractat i fragmentat. Gabancho, a més, va incidir en la importància de consumir productes de cultura catalana, donat que mitjançant aquest consum s’influeix efectivament en les tendències del mercat.