La decisió del jurat d’ampliar el nombre de finalistes del Premi Crexells fins a onze sense que ho contemplessin les bases ha provocat la renúncia de tots ells i ha deixat malmesa la reputació dels guardons.

Enguany, el Premi Crexells havia estat remodelat, de manera que els socis de l’Ateneu Barcelonès i els clubs de lectura de les biblioteques públiques escollien les sis novel·les finalistes, mentre que un jurat havia de decidir la guanyadora.

A principis de maig es van anunciar set obres finalistes (una més, doncs s’havia produït un empat en la sisena posició de les més votades): Des del balcó, de Teresa Muñoz; El camí de les aigües, de Carme Martí; Els vells amics, de Sílvia Soler; Escacs d’amor i de mort, de Marcel Fité; La memòria de l’arbre, de Tina Vallès; L’olor de la seva pell, d’Alfons Cama, i L’últim passatge de Walter Benjamin, d’Enric Umbert.

La setmana passada, però, el jurat va decidir ampliar la llista amb quatre obres més: Els estranys, de Raül Garrigasaït; Les coses que realment han vist aquests ulls inexistents, de Josep Lluís Badal; Aventures i desventures de l’insòlit i admirable Joan Orpí, conquistador i fundador de la Nova Catalunya, de Max Besora, i Robinson, de Vicenç Pagès Jordà.

Ni la mesura ni les explicacions donades per justificar-la han agradat. La primera en retirar-se del guardó va ser Tina Vallès dilluns a la nit, i al llarg de dimarts han anat seguint els seus passos tota la resta.

El jurat argumenta la decisió per la “molt insuficient participació” dels socis de l’Ateneu en la votació de les obres finalistes, 150 de 4.000, cosa que al seu parer “havia exclòs obres molt bones”. Per la seva part, l’Ateneu ha respectat la mesura entenent que “no contravenia les bases, sinó que resolia el problema de la baixa participació”.

El resultat, però, és que el Premi Crexells s’ha quedat sense finalistes i amb el prestigi molt tocat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram