Després de quatre anys de reforma, els museus de Sitges Cau Ferrat i Maricel (i Can Rocamora, que els enllaça) han tornat a obrir les seves portes al públic. La inauguració de la reobertura la va presidir aquest dilluns el president de la Generalitat, Artur Mas, qui va assegurarque la profunda rehabilitació “reforça la capitalitat cultural” de Sitges.

La reforma dels museus ha permès rehabilitar els espais, restaurar els seus elements patrimonials i implantar un nou projecte museogràfic. Les obres han suposat una inversió de 9.704.454 euros, dels quals la Diputació de Barcelona n’ha aportat 3.700.000; el Ministeri de Foment, 3.023.740 (a través de l’1% Cultural), i el Departament de Cultura de la Generalitat, 3 milions. 

En aquest sentit, Mas ha subratllat la importància de la col·laboració entre administracions per fer realitat el projecte: “Quan hi ha una simbiosi entre institucions públiques i societat organitzada les coses funcionen bé, i Catalunya en té exemples en aquests darrers temps”, ha asseverat al respecte.

En l’acte d’inauguració també hi van participar la ministra de Foment, Ana Pastor; el president de la Diptuació de Barcelona i del Consorci del Patrimoni de Sitges, Salvador Esteve; l’alcalde de la ciutat, Miquel Forns, i el conseller de Cultura, Ferran Mascarell.

Retard de dos anys

El projecte de reforma restauració, condicionament i remodelació dels museus de Sitges va endegar el 2009 amb l’objectiu de reobrir la tardor de 2012. Però, després del rebuig generat pel projecte inicial (encapçalat per la plataforma Plataforma SOS Sitges), aquest va ser reformulat el gener de 2012, retardant la previsió d’obertura fins al 2013, la qual tampoc s’ha complert, en part per la complexitat de les actuacions.

La reforma dels museus del Cau Ferrat i de Maricel ha consistit principalment en la rehabilitació dels dos edificis, juntament amb el de Can Rocamora, que els enllaça, per conservar el seu esperit originari, però adaptant-los a les necessitats estructurals i de serveis d’un museu del segle XXI.

Recuperació de l’esplendor

El projecte museogràfic té un doble eix: el Cau Ferrat ha estat reformat amb la intenció de recuperar el seu aspecte original, quan Santiago Rusiñol el va convertir en el seu estudi-taller, a finals del segle XIX, i va esdevenir el temple del modernisme, mentre que el Museu de Maricel ha dissenyat un recorregut artístic amb obres que van del segle X al realisme i la figuració de la primera meitat del segle XX.

En tots dos casos la presentació museogràfica ha integrat els diversos llenguatges, tècniques i suports artístics amb la finalitat d’assolir la màxima coherència en la reproducció de l’estudi de Rusiñol tal com era en la seva època (en el cas del Cau Ferrat), i la seqüència cronològica de l’evolució de les arts (en el cas de Maricel).

L’edifici del Cau Ferrat, inaugurat el 1933, és propietat de l’Ajuntament de Sitges, mentre que el de Maricel de Mar, de 1970, i Can Rocamora, són propietat de la Diputació de Barcelona. Tots tres estan cedits al Consorci del Patrimoni de Sitges, format per ambdues administracions.

El recorregut de la visita conjunta

La reforma ha permès redissenyar l’itinerari per tots dos museus a través d’una mateixa visita. L’entrada és per Can Rocamora, on s’ha instal·lat el servei d’informació i recepció, a més de la nova botiga. La visita comença pel Cau Ferrat, des de la segona planta del qual s’accedeix de nou a Can Rocamora, on hi ha una sala d’exposicions per a mostres temporals de petit format. En aquest edifici també hi ha un espai de videoprojeccions amb diferents audiovisuals dirigits pel cineasta Francesc Bellmunt.

A continuació, l’itinerari entra al Museu de Maricel, amb un recorregut dels darrers deu segles d’art a través de la col·lecció llegada pel doctor Jesús Pérez-Rosales i la Col·lecció de l’Art de la Vila. En total hi ha 269 peces, de les quals un 30% no havien estat mai abans exposades. A més, les instal·lacions del Maricel estrenen una sala d’activitats i un espai de formació.

La intervenció dels tres edificis ha estat acompanyada dels sistemes més avançats en seguretat dels espais; conservació i protecció de les col·leccions, i comoditat dels visitants. Aquestes actuacions han consistit en col·locar filtres infrarojos i ultravioletes a les finestres; adoptar un sistema d’il·luminació que afavoreixi la protecció de les obres; dotar els espais dels serveis necessaris per a un sistema de climatització òptim per a les col·leccions; suprimir les barreres arquitectòniques sense agressions estètiques, i crear un sistema de senyalètica i sistemes d’informació que facilitin el recorregut i l’explicació de les obres.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram