La Pedrera de Barcelona va acollir dimecres l’acte de lliurament de premis de la segona edició del concurs AMIC-Directes, creadors de continguts en català. Enguany s’han distingit un total de set grups d’alumnes entre 14 i 18 anys pels seus directes realitzats a través de Twitch. A l’acte van assistir més de 160 persones d’arreu de Catalunya, País Valencià i les Illes Balears.

En la categoria d’actualitat el primer premi ha estat per al grup MAWA de l’Institut Miquel Martí i Pol de Cornellà de Llobregat (format per Aina Huguet Gordillo, Wenjing Xu, Marta Moreno Santín i Andrea Cabezas Acedo), per “utilitzar i pensar en la majoria dels recursos que es poden fer servir en un directe”, segons el jurat. En aquesta categoria, l’any passat va guanyar un grup del mateix centre.

I en la categoria d’e-sports, el primer ha estat pel grup BSM de l’Institut Damià Campeny de Mataró (integrat per Marcel Bonal Aguilar, Basma Oulad Elhadj i Safae Boudchar), per “tenir un discurs clar i entenedor, en un directe que explora diversos gèneres de videojocs i en relata les dinàmiques, involucrant l’espectador en cada moment”.

En la categoria d’actualitat, el segon premi se l’ha endut el grup Melomania de l’IES Berenguer Dalmau de Catarroja, i el tercer s’ha atorgat ex aequo, a Somnistreamers del Col·legi Sant Josep Obrer de Palma i Xaficat de l’Institut Almatà de Balaguer.

Quant a la modalitat d’e-sports, el segon premi s’ha concedit al grup Gamers de la Terra Catalana del Col·legi Escolàpies Sant Martí – Calassanç de Barcelona, i el tercer a Boixos de l’Institut Almatà de Balaguer.

Finalment, el premi al professorat més motivador s’ha atorgat ex aequo a Alba Rosaleny Madero-Candelas de l’IES Berenguer Dalmau de Catarroja, Noelia Hernández Manzanares de l’Institut Miquel Martí i Pol de Cornellà de Llobregat. i Montse Vidal Jordana de l’Institut Almatà de Balaguer.

El concurs en xifres

En l’acte de lliurament, el secretari general de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació, Josep Ritort, va exposar les dades de participació i l’alta implicació d’alumnes i docents en l’edició d’enguany, la qual ha tingut un increment d’un 30% en els centres que han participat.

En concret, la segona edició d’AMIC-Directes ha comptat amb la participació 502 joves de 40 instituts que han publicat un total de 60 streamings. Per territoris, 347 participants eren de Catalunya (205 de la demarcació de Barcelona, 73 de Tarragona, 47 de Lleida i 22 de Girona), 126 del País Valencià (71 de València, 51 d’Alacant i 4 de Castelló), i 29 de les Illes Balears (26 de Mallorca i 3 de Menorca).

Del conjunt de participants, al desembre el jurat del concurs va elegir 24 grups finalistes formats per 97 alumnes, dels quals 17 streamings en la categoria d’actualitat i 7 en la d’e-sports.

La importància de crear contingut en català

“Per l’Associació és un repte molt important contribuir a fer més forta la comunicació en llengua catalana en formats que arribin als més joves (…), i ningú millor que els mateixos joves per demostrar que és possible”, va destacar en l’acte Isabel Serrano, vicepresidenta segona de l’AMIC.

“La tecnologia ens ha canviat la manera de relacionar-nos els uns amb els altres. Tot el que fem té un component bàsic que és la llengua (…) ens pensem que som globals, però som locals i la llengua del país on vivim és molt important”, va apuntar Ester Franquesa, cap del servei de foment de l’ús del català de la Secretaria Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya.

Per la seva part, l’artista musical Elia Periwinkle, mentora de la segona edició d’AMIC-Directes, va ressaltar que, en un món cada vegada més globalitzat, és “essencial” mantenir viva la llengua, i que la producció de contingut en català és una forma de fer-ho efectiu.

Finalment, Mariola Dinarès, periodista i social media manager, va subratllar la importància de crear contingut en català a les xarxes i consumir-ne sense cap prejudici.

Funcionament

Impulsat per l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació, el concurs es dirigeix a estudiants de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà dels diferents territoris de parla catalana, amb l’objectiu de fomentar l’ús de la llengua entre el jovent en les plataformes digitals.

Un grup de creadors de continguts catalans i valencians han guiat els estudiants a través de píndoles informatives. A més, el concurs ha comptat amb dues mentores (Susana Pérez i Èlia Periwinkle), que han tingut contacte directe amb els estudiants i docents per donar suport i tutoritzar.

Els alumnes participants, en grups de tres a cinc persones, han hagut d’enregistrar un directe a Twitch sobre una de les dues categories (actualitat i e-sports), sense cap mena de postproducció, i amb una durada d’entre 15 i 25 minuts.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram