Aquest dilluns s’ha celebrat l’acte Catalunya país de festivals, una iniciativa del Departament de Cultura que té un doble objectiu: donar el tret de sortida a la temporada de festivals musicals d’estiu i posar en valor l’actiu que representen. Durant la trobada, a la qual han assistit prop de 80 directors de certàmens musicals catalans, s’han donat a conèixer les dades del 2014 del sector.

A Catalunya se celebren més de 360 festivals de música al llarg de l’any, els quals compten amb un pressupost que en conjunt puja als 60 milions d’euros i apleguen 1,5 milions d’espectadors.

Del global de festivals, el Departament de Cultura dóna suport econòmic a 89 d’ells, el 30% dels quals són de naturalesa pública. Aquests compten amb un pressupost global de 53,1 milions i reuneixen un total d’1.066.675 espectadors.

“L’aportació que els festivals fan a la cultura del país ens projecta al món”, ha assegurat el conseller de Cultura durant l’acte. Segons Ferran Mascarell, els festivals musicals són “factor de modernització, motor de contractació i feina, plataformes d’innovació, mecanismes de projecció internacional, mecanismes de dinamització econòmica, factors de formació de públic, i espai de formació”.

Mitjana de 15 anys d’antiguitat i 12.121 espectadors

Dels 89 festivals amb suport de la Conselleria, 23 són festivals de pop-rock (4 públics i 19 privats), 23 de clàssica (10 públics i 13 privats), 19 de música world-tradicional (9 públics i 10 privats), 13 són multidisciplinaris (3 públics i 10 privats) i 11 són festivals de jazz-blues (2 públics i 9 privats).

D’aquests 89 certàmens, la mitjana d’antiguitat és de 15 anys (a Europa és de 21,5 anys). Més concretament, un 15% de festivals tenen més de 30 anys; un 17%, de 20 a 29; un 26%, de 10 a 19, i un 42% de 0 a 9 anys.

Pel que fa al públic, els festivals catalans amb suport del Departament compten amb 12.121 assistents de mitjana (a Europa són 28.455). El 3% té més de 80.000 espectadors; el 14% entre 20.000 i 79.000; el 17% entre 6.000 i 19.999; el 22% entre 3.000 i 5.999, i el 44% menys de 3.000. El pop-rock és el gènere que mobilitza més espectadors, i el Primavera Sound el més nombrós, amb prop de 200.000 persones.

Pressupostos i subvencions

Quant als recursos econòmics d’aquests 89 festivals amb suport de la Conselleria, un 10% té un pressupost superior als 900.000 euros (la mitjana europea és del 21%); un 5% entre 400.000 i 900.000; un 8% entre 200.000 i 400.000; un 26% entre 80.000 i 200.000 euros, i un 51% compta amb un pressupost inferior als 80.000 euros.

A banda, els festivals Sónar, Peralada, Cap Roig, Primavera Sound i Acústica, que en conjunt tenen un pressupost global de 31,2 milions d’euros, generen un impacte econòmic al territori de més de 163,5 milions.

Per la seva part, el Mercat de Música Viva de Vic el 2014 va tenir un volum de negoci d’1.540.641 euros, amb un volum de 328 contractes, mentre que la Fira Mediterrània de Manresa de 2013 va tenir un volum de negoci de 958.159 euros i 286 contractes generats.

Quant a les subvencions que atorga als festivals l’Institut Català de les Empreses Culturals, per al 2015 hi ha previstos un total de 3.750.000 euros (1,550 milions en les convocatòries de música en viu i 2,2 en els ajuts reintegrables a festivals), un 30,1% més que els 2.882.323 euros de l’any passat (1.820.000 i 1.062.323, respectivament). La xifra també és un 4,14% superior respecte els 3.600.921 euros destinats el 2011 (aleshores només en convocatòries de música en viu, doncs els ajuts reintegrables es van incorporar el 2013).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram