El 2019, els 250 festivals de música catalans amb suport del Departament de Cultura van sumar 2,1 milions d’espectadors, un increment del 4% respecte del 2018. Entre els festivals que van registrar un increment més significatiu de públic destaquen el Cruïlla (+103%), l’Anòlia (+70%), l’Ítaca (+40%), el Festivalot de Girona (+33%) i l’Acústica de Figueres (+11%).

El rànquing d’assistència l’encapçala el Primavera Sound (220.000 espectadors), seguit del Festival Internacional de Jazz de Barcelona (144.000), l’Acústica (120.000), el Mercat de la Música Viva de Vic (115.000), el Sònar (105.000), el Cruïlla (62.387), Jardins de Pedralbes (57.411), Guitar Festival BCN (54.815), Festival de Jazz de Terrassa (44.603), i Cap Roig (43.467). Aquests deu festivals atrauen el 46% del públic.

D’aquests 250 certàmens amb suport de la Conselleria, 9 reben més de 50.000 persones de públic (el 4% del total); 30 festivals entre 10.000 i 50.000 (el 12%); 21 entre 5.000 i 10.000 (el 8%), i 190 reben menys de 5.000 assistents (el 76% del total).

“Dels més de 400 festivals que es fan anualment a Catalunya, i que fan propostes de música en directe de molta qualitat, 250 festivals tenen suport del Departament de Cultura”, ha destacat la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, que ha posat en relleu la importància econòmica d’uns festivals que “generen llocs de treball, atreuen turisme cultural i representen un element d’orgull dels nostres pobles i ciutats”.

Alt impacte econòmic

Els 15 festivals que han realitzat un estudi d’impacte econòmic en conjunt tenen una repercussió de 327,8 milions d’euros. En concret, Primavera Sound i Sónar tenen un impacte econòmic superior als 120 milions cadascun; els festivals de Cap Roig, del Castell de Peralada i de la Porta Ferrada, entre 10 i 20 milions; White Summer, Mercat de Música Viva de Vic, Acústica, entre 1 i 10 milions; i Tempo sota les Estrelles, Black Music Festival, Músiques de Torroella de Montgrí, Clownia, Jazz Festival l’Estartit, el Ressupó i Electrovinyes generen un impacte econòmic inferior al milió.

L’any passat, la Conselleria va aportar 5 milions d’euros a aquests 250 festivals mitjançant línies de subvenció, dels quals 2,7 corresponen a aportacions reintegrables de l’Institut Català de les Empreses Culturals.

El seu director, Miquel Curanta, ha ressaltat que la millora pressupostària per al 2020 “ha de revertir en el suport als festivals”. També ha explicat que des de l’ICEC s’impulsa un canvi per introduir nous criteris en les línies de suport com són “el talent emergent, l’emprenedoria, el gènere, la llengua o la sostenibilitat”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram