La pel·lícula La plaga, de Neus Ballús, és la guanyadora de la segona edició del Premi Òpera Prima que atorga el Col·legi de Directors i Directores de Cinema de Catalunya. En la modalitat de curtmetratge s’ha premiat Manel Raga per La gallina. Els guardons, que han reduït les distincions de quatre a dos respecte l’edició anterior, es lliuraran dijous a la seu de la SGAE a Barcelona.
Durant l’acte també es distingirà Fernando Trueba com a membre d’honor del Col·legi de Directors, sumant-se a Fred Zinnemann, George Sidney, Sam Fuller, Sidney Lumet, André Delvaux i Elia Kazan.
El jurat ha decidit guardonar el primer film de Ballús per “reflectir amb encert a través dels conflictes dels seus personatges i de la metàfora de la plaga el moment de crisi que estem vivint”.
La pel·lícula, una producció d’El Kinògraf amb col·laboració de TV3 i Arte France, es va estrenar inaugurant la secció Forum de la 63a edició del Festival de Cinema de Berlín, i s’ha projectat als festivals de Sant Sebastià, Londres, Buenos Aires i Sao Paulo, entre d’altres.
La plaga també ha guanyat el premi a la millor pel·lícula al Festival de Motovun (Croàcia), al millor guió al Cinespagna de Toulouse, el Premi Ahmed Attia al Medimed de Sitges, i ha estat la primera pel·lícula catalana nominada als Premis Lux que concedeix la Unió Europea, malgrat finalment no va ser una de les tres finalistes.
El jurat de la segona edició del Premi Òpera Prima estava format per Oti Rodríguez Marchante, Dolors Font Carnissé, José López i Anna Petrus.