La cancel·lació de l’exposició La Bèstia i el Sobirà ha obert una crisi de conseqüències imprevisibles al MACBA. Els quatre comissaris de la mostra consideren que es tracta d’un acte de censura i desmenteixen les explicacions donades pel director del museu, Bartomeu Marí. L’equip curatorial estava format per Hans D. Christ i Iris Dressler, de la Württembergischer Kunstverein d’Stuttgart, coproductora de l’exposició, i Paul B. Preciado i Valentín Roma, del MACBA.

En un comunicat conjunt, els quatre asseguren que la direcció del MACBA tenia coneixement des de fa temps del concepte i del contingut concret de la mostra, amb la descripció i la llista d’artistes, els quals figuraven al web del museu des de fa setmanes. D’aquesta manera, contradiuen l’argumentari de Marí, qui assegura que fins dilluns no s’havia assabentat de la inclusió de l’escultura d’Ines Doujak en l’exposició.

A més, defensen que l’obra de la discòrdia “s’inscriu en una llarga tradició artística de la caricatura, les escultures carnavalesques i la paròdia iconoclasta i que, per tant, no constitueix una ofensa personal a un individu, sinó la reformulació crítica d’uns imaginaris col·lectius, en aquest cas l’imaginari representat per la monarquia, que precisament per ser públics són susceptibles de resignificar des de la pràctica dels artistes”. Un argument que, apunten, havien exposat en les “discussions prèvies” a la cancel·lció de l’exposició.

Funcionament ‘no democràtic’

L’equip curatorial explica que acceptar la retirada de l’obra de Doujak “no només hauria compromès la integritat conceptual de l’exposició, sinó que també amenaça la nostra comprensió de l’art, de la llibertat d’expressió, així com del rol del museu en la societat contemporània”.

Per als quatre comissaris, la decisió de Bartomeu Marí no només ha posat “en perill” la mostra cancel·lada, sinó que també revela el “funcionament no democràtic” del MACBA. Segons ells, en un museu d’art contemporani i institució pública, els límits “no han d’estar definits per interessos particulars”.

En aquest sentit, remarquen que la Württembergischer Kunstverein ha decidit continuar endavant amb el projecte tal qual ha estat concebut i l’exposarà tan aviat com sigui possible (inicialment havia de ser a l’octubre).

Crisi interna

Ara caldrà veure com es veu afectat el MACBA per les discrepàncies públiques entre el seu director i els dos assessors artístics del museu, Paul B. Preciado i Valentín Roma, fitxats fa poc més d’un any, així com per la gestió de tot plegat. I és que la mostra, cancel·lada el mateix dia de la inauguració, tenia un cost de 90.000 euros, que amb les despeses d’instal·lació pujava el cost a 120.000 euros. A aquesta quantitat s’hi hauria d’afegir el cost del desmuntatge i de reomplir les sales amb obres de la Col·lecció MACBA.