La Federació de Cinemes d’Espanya considera necessari que s’estableixi una finestra d’exhibició de 100 dies per a totes les pel·lícules que s’estrenin en sales abans que puguin arribar a les plataformes digitals. La FECE creu que es tracta d’una mesura “urgent i essencial” per garantir la recuperació dels cinemes, i així ho ha traslladat a l’Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals.

L’organització assenyala que, després del tancament per la pandèmia, la finestra va patir una “dràstica reducció” que podia anar des d’estrenes simultànies fins a 45 dies després de la seva arribada a les sales. Això “ha llastat l’explotació de les pel·lícules en cartellera, creant un gran perjudici a les sales de cinema, desordenant la comunicació dels seus llançaments i endarrerint la recuperació del sector”, lamenta.

Un altre “efecte negatiu” per la reducció de la finestra és la “desinformació” que es transmet al públic, ja que “se’l confon amb missatges contradictoris sobre quan i on ha de veure les pel·lícules”. Aquest fet, diu la FECE, és un dels “principals obstacles” que s’està trobant el sector a l’hora d’aconseguir que els espectadors tornin a les sales.

Des de la reobertura dels cinemes per la pandèmia de la covid-19, la recaptació ha caigut un 42% respecte a la mitjana del període 2017-2019, afirma la Federació.

La FECE defensa que abans de la pandèmia la finestra s’havia mostrat com “un model d’èxit, beneficiós per a la indústria cinematogràfica en el seu conjunt”. En aquest sentit, apunta que l’explotació dels films ordenada en finestres “genera un impacte inicial i una onada expansiva que creix gràcies a aquest sistema”. “Les pel·lícules més taquilleres són les que es converteixen en èxits de vendes i audiència en els canals posteriors”, rebla.

La Federació de Cinemes d’Espanya recorda que la Llei del cinema incloïa una finestra de tres mesos per a les pel·lícules que havien rebut ajuts públics, fins que es va derogar el 2015.

També remarca que a França hi ha una finestra de 15 mesos entre l’estrena d’un film als cinemes i el seu llançament a les plataformes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram