El proper 19 de desembre tancaran portes els Cines Alexandra després 64 anys en funcionament. Dos dies abans, dimarts 17, es farà una sessió especial de comiat amb la projecció de Niñera moderna, de Walter Lang, la pel·lícula que el va inaugurar. En els darrers tres anys, a Barcelona han tancat els cinemes Lauren Sant Andreu, el Casablanca Kaplan, els Renoir Les Corts, el Cine Urgell i els Lauren Gràcia (els dos últims, també aquest 2013).

Els Cines Alexandra tanquen perquè la manca de públic fa que el negoci sigui insostenible: el cost setmanal de cadascuna de les sales és de 1.600 euros, mentre que en el mateix període els espectadors són uns 1.500. Actualment hi treballen quatre persones, dos operadors i dos porters-taquillers.

Desinterès de les administracions

En declaracions a l’Ara, el propietari de l’Alexandra, Ramon Colom, minimitza la influència de l’increment de l’IVA en la situació que travessa el sector, la qual considera “una gota més en un mar de desgràcies”.

Segons Colom, el problema real és el desinterès de les administracions per les empreses d’exhibició, que considera desprotegit davant la pirateria: “Només s’han preocupat de perseguir-nos. Va començar amb el tripartit, però amb Mas la cosa no ha fet més que empitjorar”, assegura a l’Ara.

“Assetjament” de la Conselleria

A més, Ramon Colom, que va començar a treballar a l’Alexandra el 1970 en feines de manteniment, assegura que ha estat víctima d’un “assetjament” per part del Departament de Cultura. Segons explica, ha estat multat amb un total de més de 200.000 euros per vendre entrades a les productores.

“A Espanya, les pel·lícules sempre s’han fet per cobrar les subvencions. Si alguna sortia bé i funcionava a taquilla, era casualitat. Però per cobrar les subvencions, era necessari complir uns mínims de recaptació, i aquí entràvem els cinemes”, argumenta.

Segons Colom, la pràctica era estesa i coneguda, i si ara ja no es fa és perquè “l’Estat s’ha carregat les ajudes”. El que més molesta Ramon Colom, però, és que la Generalitat va multar els cinemes “però no va deixar mai de subvencionar els productors que compraven les entrades”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram