Destacar en la nodrida selva dels festivals musicals de dimensions mitjanes no és senzill, però el Vida Festival Internacional de Vilanova i la Geltrú ha demostrat que no és impossible. El certamen, que celebra la seva cinquena edició de dijous a diumenge, ha aconseguit fer-se un nom gràcies a una proposta amable que tracta el públic “com a persones i no com a unitats”.

I és que el Vida, a més d’una bona programació musical, també vol oferir un nivell de confort superior al d’altres festivals per gaudir-la en condicions. Així doncs, l’organització aposta per la comoditat, defuig les aglomeracions, cuida el benestar del públic i procura l’excel·lència en els serveis en un entorn natural com el de l’antiga residència senyorial de la Masia d’en Cabanyes. Per aconseguir-ho, entre altres mesures limita l’aforament del recinte a 10.000 entrades per dia malgrat tenir una capacitat per a 25.000 persones.

Per a futures edicions, Sitback Produccions, empresa promotora del Vida, no té intenció de fer créixer el festival en públic, ja que seria “trair el seu esperit”, remarca Xavier Carbonell, impulsor del festival juntament amb Dani Poveda. Segons ell, els 10.000 espectadors per dia són la “mida justa” per al concepte de festival a “escala humana” que es van plantejar fer des del principi.

Festival en plenitud

El Vida va néixer el 2014 agafant el relleu d’un altre festival vilanoví, el Faraday, del qual Carbonell i Poveda formaven part del col·lectiu organitzador. En cadascuna de les quatre edicions celebrades fins ara l’assistència ha anat creixent progressivament, amb 15.000 persones el primer any, 19.500 el segon, 25.000 el tercer, i 32.000 el 2017.

En la passada edició, el festival va assolir la seva plenitud i enguany l’organització preveu repetir les xifres d’aleshores, amb un cartell format per una seixantena d’artistes, entre els quals Franz Ferdinand, Iron & Wine, Los Planetas, St. Vincent, Calexico, They Might Be Giants, Of Montreal, Albert Pla o Joe Crepúsculo. Els abonaments fa dies que es van esgotar, com ja va passar en les dues edicions precedents.

El pressupost del Vida és d’aproximadament 1.250.000 euros des de l’any passat (en la primera edició no arribava al milió), quan el dijous va passar de simple prèvia amb concerts a ser una jornada més del festival amb els corresponents caps de cartell. De la primera a la cinquena edició, el personal que hi treballa s’ha incrementat d’unes 200 persones a 500.

El retorn econòmic del Vida és considerable: en la seva tercera edició (2016), l’impacte va ser d’1.551.000 euros sobre el PIB , segons dades de la Diputació de Barcelona. A més, una auditoria d’Acceso conclou que aquell any la marca Vida va tenir un impacte mediàtic valorat en 4.014.076 euros, i la marca Vilanova en 3.011.088 euros.

Reconeixement i expansió

La trajectòria del Vida ha tingut la seva recompensa amb diverses distincions: als Premis Fest estatals (dedicats a guardonar els certàmens de música en viu), ha estat guardonat com a millor festival revelació (2014), festival de mitjà format (2015 i 2016) i millor zona de restauració (2016). A més, ha estat nominat als European Festival Awards com a millor festival de mitjà format (2015 i 2016), i ha rebut el Premi Talaia a la projecció exterior de l’Associació de Periodistes del Garraf (2016) i el guardó al millor cicle de música o festival dels Premis ARC (2017).

L’èxit evident del Vida ha provocat la recepció d’ofertes per fer-ne rèpliques a Madrid o Palma, però des de Sitback Produccions ho han descartat. En aquest sentit, Xavier Carbonell recalca que una “màgia intangible” del Vida és que es tracta d’un festival “fet a mà” per gent del territori, cosa que aporta un element de proximitat difícil de reproduir.

Així doncs, el Vida com a festival no creixerà en dimensions i tampoc hi ha previsió de fer-ne rèpliques en altres poblacions, però Sitback sí té plans d’expansió: al desembre estrenarà un nou festival a la veïna Sant Pere de Ribes, Secret Vida (els artistes que hi actuïn no se sabran fins que surtin a l’escenari); ha començat amb la producció de concerts (a banda de les festes de presentació del Vida i del propi festival), i també exerceix d’agència de management, de moment amb quatre artistes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram