Poc a poc tots els grans equipaments del país s’estan dotant del nou model de contracte programa que, a banda de definir els objectius genèrics, especifica una sèrie d’indicadors de seguiment. Aquest dilluns es va presentar el del Teatre Nacional de Catalunya per al període 2013-2016, el qual coincidirà amb el mandat del nou director, Xavier Albertí.
Durant l’acte de signatura, Albertí va explicar la seva proposta per al TNC, on s’incorporarà al juliol, tot i que aquesta temporada ja treballa en el programa de la propera mentre Belbel es dedica a la gestió i la direcció artística. Així doncs, Albertí planteja “revisitar” el patrimoni teatral català i “restaurar” les teories de representació de les diferents èpoques. A més, el nou director remarca el “compromís” del TNC amb la contemporaneïtat i amb la projecció internacional.
La signatura del contracte programa va anar a càrrec del conseller de Cultura, Ferran Mascarell; la presidenta del consell d’administració del TNC, Sol Daurella, a més del mateix Albertí.
Autofinançament del 30%
Per tal de fer un seguiment i una avaluació continuada del compliment del contracte programa, s’estableixen una sèrie d’indicadors que actualment el TNC ja assoleix:
- Pla de viabilitat econòmica de la programació teatral que garanteixi un resultat pressupostari anual ajustat a zero.
- Autofinançament de mínim del 30% del pressupost corrent anual.
- Nombre mínim de 440 representacions per temporada a les sales del TNC.
- Nombre mínim de 16 d’espectacles exhibits per temporada a les sales del TNC.
- Nombre mínim de 135.000 espectadors per temporada a les sales del TNC.
- Mitjana d’ocupació de mínim el 65% per temporada a les sales del TNC.
Objectius estratègics
El contracte programa també específica els següents objectius estratègics:
- Garantir la diversitat de la programació amb el patrimoni teatral autòcton, el patrimoni universal i la dramatúrgia contemporània catalana com a eixos fonamentals.
- Impulsar la creació i la innovació en les arts escèniques i integrar-hi altres llenguatges i sensibilitats artístiques.
- Contribuir a la difusió territorial de les arts escèniques i potenciar la projecció del TNC en tots els territoris de parla catalana. Establir noves relacions i complicitats que facilitin les gires, especialment en el marc del Sistema Públic d’Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya del Departament de Cultura.
- Promoure la projecció internacional dels espectacles del TNC i dels creadors del país; posicionar el prestigi del TNC també en l’àmbit internacional, i aconseguir que el públic de Catalunya tingui accés a les millors creacions internacionals.
- Impulsar i potenciar l’ús de la llengua catalana en les arts escèniques, dins i fora dels territoris de parla catalana.
- Gestionar nous públics, tot vetllant per la seva diversitat i pluralitat, així com mantenir i fidelitzar el públic actual.
- Fomentar la tasca pedagògica en les arts escèniques i impulsar activitats de discurs secundari (continguts web, xerrades, conferències).
- Relacionar-se activament amb tot l’àmbit de les arts escèniques del país i establir estratègies de complementarietat entre els agents públics i privats.
- Posicionar-se com a dinamitzador del sector, ampliar l’impacte socioeconòmic i augmentar el retorn social.
- Millorar l’eficàcia, l’eficiència i la transparència de la gestió i la qualitat del servei.