Fotograma del curtmetratge de ‘Je le tiens’, imatge del Sónar 2019.

El Sónar+D amplia enguany la seva oferta formativa significativament per esdevenir un gran espai on “crear, compartir i difondre coneixement”. El setè congrés de tecnologies creatives del festival Sónar ofereix 1.200 places per al seu nou format de classes magistrals i també als tallers, ambdós oferts per 200 artistes i experts d’arreu del món en la creació d’experiències immersives i en intel·ligència artificial aplicada a les arts, que són els dos grans temes de l’edició.

El congrés espera 5.000 professionals acreditats d’arreu del món i més de 20.000 assistents al conjunt d’activitats i propostes que es desenvoluparan del 17 al 20 de juliol a Fira de Barcelona coincidint amb el festival Sónar.

Més formació

Segons ha indicat en roda de premsa el codirector del festival Sónar, Ricard Robles, la seva “vocació” de difondre, crear i compartir coneixement explica l’ampliació destacada d’aquest any del nombre d’activitats formatives al congrés tecnològic. “Convertirem el Sónar+D en una mena de summer school, en un espai on els assistents professionals o no vinguin a fer això: conèixer, compartir, difondre o crear coneixement”, ha reblat.

Complementant aquesta novetat, en el terreny temàtic l’edició es fixarà com mai en la redefinició de l’experiència cultural i els nous rols que s’estableixen entre creadors i consumidors del fet artístic. “La idea que l’experiència s’està convertint en el codi creatiu d’aquesta època flota sobre molts dels noms escollits enguany, i que expliquen què és Sónar+D: un espai d’especulació sobre què és el que ha de passar i què està passant en l’encreuament entre innovació tecnològica i innovació cultural”, ha resumit el comissari del congrés tecnològic, José Luis de Vicente.

La gran novetat en matèria de formació és la creació d’un nou escenari (l’Auditori Sónar+D) amb un programa de sis classes magistrals cadascuna per a una setantena de persones, a càrrec d’artistes i professionals no habituats a oferir aquest tipus de sessions. D’altra banda, s’incrementen el nombre de tallers a càrrec de professionals diversos.

El setè Sónar+D compta amb un pressupost que creix fins els 1,65 milions d’euros, i també redefineix el seu espai expositiu sota l’epígraf Sonar Hub per agrupar totes les fases d’un projecte. Així, la zona del Market Lab (la mostra de projectes empresarials) s’integra en aquest nou gran espai, on es veuran des del naixement d’idees, passant per la creació de continguts fins al desenvolupament empresarial amb un Startup Hub amb empreses novelles.

En aquest context, el congrés inicia col·laboració amb la cita 4 Years From Now (4YFN) del Mobile World Congress, i ofereix un programa exclusiu per a 21 start-ups amb inversors, mentors i empreses del sector de les indústries creatives.

Sónar +D al Sónar

Algunes de les propostes del congrés tecnològic tenen sortia al festival mare, el Sónar, que se celebra en paral·lel. És el cas de l’escenari de 360º (per treballar audiovisuals fulldome) i que produeix Mediapro.

També la instal·lació immersiva de gran format SonarSpoiler, on es desvetllarà el final del curtmetratge del codirector del festival, Sergio Caballero, Je le tiens –estrenat al Festival de Canes–, i que neix del rodatge de la campanya de la imatge del festival d’enguany.

També hi passaran els catalans Za! i el seu tech-show cocreat amb l’estudi Ouchhh, a través del qual es volen mostrar gràficament les reaccions cerebrals en temps real a l’audició de la música que els dos components creen.