Alguns dels dibuixos de Miquel Montlló, inclosos els dos ‘censurats’.La 34a edició del Saló Internacional del Còmic de Barcelona va tancar aquest diumenge amb una afluència de 118.000 visitants, 5.000 que l’any passat, fins ara la seva xifra més alta. “El creixement sostingut del Saló en visitants, activitats, expositors i autors mostra que el còmic i tot el que l’envolta interessa cada cop a més gent”, explica Carles Santamaria, secretari general de FICOMIC, entitat organitzadora del certamen. 

El responsable del Saló també destaca el “gran èxit” de les visites dels grups escolars, que enguany s’han incrementat un 30% respecte el 2015, així com les converses entre editors i autors perquè aquests puguin publicar els seus còmics a l’estranger, que qualifica de “molt productives”.

La polèmica

Aquesta edició ha estat marcada per les acusacions de censura per la retirada d’algunes obres exposades. Per una banda, es van despenjar alguns dibuixos d’una mostra de joves creadors organitzada per l’Institut Nacional de la Joventut, per incloure algunes imatges explícites de sexe.

Segons Carles Santamaria, desconeixen el contingut de l’exposició, que va ser muntada directament pels seus promotors poc abans que s’obrissin portes. Amb el Saló ja en marxa, quan els organitzadors van visitar-la per controlar que tot estigués en ordre, van entendre que algunes imatges eren de contingut pornogràfic i s’havien de retirar, ja que l’esdeveniment és per a tots els públics. En aquest sentit, Santamaria recorda que, en edicions anteriors, s’han exhibit obres igualment explícites, però per a les quals s’havien habilitat àrees especials, i que en aquesta ocasió no donava temps.

La polèmica més gran, però, va venir amb la retirada temporal d’un parell d’obres de Miquel Montlló que mostraven pèl púbic femení, en el marc d’una exposició de l’artista amb diversos nus. Segons aquest, inicialment se li va comunicar que el motiu era la queixa d’un visitant.

Posteriorment, però, se li va dir que en realitat s’havien danyat alguns marcs, que s’havien retirat els dibuixos durant unes hores per canviar-los, i que li havien dit una “mentida pietosa” per no alarmar Montlló, que en declaracions a El País diu no saber quina versió creure’s. El fet és que les dues úniques obres retirades temporalment van ser les que mostraven pèl púbic.

Guardonats

  • Gran Premi del Saló: Josep Maria Blanco
  • Millor obra espanyola: Els Fantasmes de Gaudí d’El Torres i Jesús Alonso
  • Millor obra estrangera publicada a Espanya: Una aventura de Spirou. El botones de verde caqui, de Yann i Olivier Schwartz
  • Premi a l’autor revelació: Javi de Castro
  • Millor obra per votació popular: Ekhö. Mundo Espejo 3. Hollywood Boulevard, d’Alessandro Barbucci i Christophe Arleston 
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram