L’estiu del 2009, la Fundació Gala-Salvador Dalí va denunciar l’empresa Faber Gòtic, del col·leccionista Joan Bofill, en considerar que l’exposició permanent d’obres del pintor empordanès que hi havia al Reial Cercle Artístic de Barcelona era competència deslleial i vulnerava els drets de marca, de propietat intel·lectual i d’imatge.

Gairebé tres anys després, el Jutjat Mercantil número 3 de Barcelona ha sentenciat que l’empresa de Bofill ha de retirar el “Dalí” que dóna nom a l’exposició permanent, així com les fotos i les obres que es deia que pertanyien a la col·lecció d’escultures que l’artista va fer per a Isidro Clot, segons va informar la setmana passada la Fundació Gala-Salvador Dalí. A més, la sentència condemna Faber Gòtic per “competència deslleial” per haver generat l’aparença que la Fundació emparava l’exposició, i l’imposa una indemnització la quantitat de la qual no ha transcendit.

El jutjat considera que, en els contractes de Salvador Dalí amb Isidro Clot, el primer no va autoritzar la reproducció ni la comunicació pública de la col·lecció que s’exposa al Reial Cercle Artístic des d’abans de l’any 2004. A més, assenyala que s’han infringit els drets exclusius de la Fundació sobre el nom Dalí, el qual, juntament amb la imatge, s’utilitzaven als aparadors, banderoles, fulletons, cartells, etc.

Finalment, la sentència assegura que tot plegat creava l’aparença d’un centre cultural i comercial entorn de la figura, obra i personalitat de l’artista empordanès que estava relacionat amb el Teatre-Museu Dalí de Figueres, arribant a confondre als consumidors.

Prohibit reprendre l’explotació de qualsevol obra de Dalí sense  permís

Per això, el jutge obliga a Faber Gòtic a retirar i destruir tots els suports on s’hagin materialitzat les infraccions, a eliminar el nom del pintor del títol de l’exposició, i a suprimir la reproducció del nom, les obres i la imatge de Dalí de qualsevol suport físic. A més, prohibeix reprendre l’explotació de qualsevol obra de l’artista empordanès sense l’autorització de la Fundació o de l’entitat de gestió col·lectiva de drets VEGAP (Visual Entitat de Gestió d’Artistes Plàstics).

Després de conèixer-se el veredicte, la Fundació va manifestar la seva satisfacció, no només per l’“avanç” en la defensa i protecció dels drets de Salvador Dalí, sinó també per la “transcendència” de cara a altres actors del mercat que exploten “indegudament” drets d’autor, de marca o d’imatge del pintor.

Pont entre Barcelona i Figueres

Joan Bofill negava les acusacions, argumentant que no s’utilitzava en cap cas la marca de la de la Fundació Gala-Salvador Dalí i defensant que tots els objectes que es venien amb els seus logotips eren productes que compraven als distribuïdors de la Fundació.

A més, Bofill defensava la presència d’aquesta col·lecció a Barcelona com a “pont” entre Barcelona i Figueres. Segons assegurava, els turistes que arribaven a la capital catalana tenien amb aquest espai la possibilitat de conèixer l’obra de Dalí, i sempre se’ls recomana la visita de la Fundació a Figueres per completar l’itinerari artístic.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram