Xavier Marcé, Aïda Llauradó, Natàlia Garriga, Isabel Vidal, Rosa Romà, Toni Albaladejo i Eduard Voltas [foto: Sergi Panizo].

El projecte Cap Butaca Buida neix amb el repte de convertir Catalunya en l’epicentre mundial de les arts escèniques i batre el rècord d’espectadors de teatre en un mateix dia, omplint tots els seients de les sales participants. La data, el dissabte 16 de març de 2024. La voluntat és plantar la primera llavor de la Diada Nacional del Teatre, a l’alçada d’altres jornades culturals massives.

Impulsen Cap Butaca Buida l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya, Time Out i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb el suport de la Generalitat, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona.

Així doncs, el 16 de març, tots els teatres adherits a la campanya realitzaran una acció conjunta per donar visibilitat a la jornada, així com diverses activitats vinculades a l’esdeveniment. Aquell dia també es farà una festa final a Barcelona amb la presència d’autoritats i personalitats del món de la cultura.

El Sant Jordi del teatre

La iniciativa es presenta com una bona oportunitat per “promoure el teatre arreu de tot el país. Un aparador per reflectir el gran talent que hi ha a casa nostra, i sobretot, una manera de motivar a tota la ciutadania a anar al seu equipament més proper i gaudir de les arts escèniques”, ha assenyalat la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, en l’acte de presentació del projecte, celebrat aquest dilluns al Teatre Romea.

“Catalunya és teatral i encara amb una bona perspectiva una etapa de creixement a partir del treball coordinat de tots els agents. Hi ha també reconeixement per part del públic, d’una bona cartellera, i d’un sistema teatral modèlic. Cap Butaca Buida neix com a culminació comunicativa d’aquest sentiment de pertinença cultural, i d’aquest fet diferencial en la centralitat de les arts escèniques per part del sector i de les administracions”, ha apuntat Isabel Vidal, presidenta d’ADETCA.

Cap Butaca Buida té vocació de permanència. “El proper 16 de març serà la primera fase d’un dia que ha vingut per quedar-se. Serà el primer Sant Jordi del teatre: un dia on tot girarà entorn a les arts escèniques”, remarca Toni Albaladejo, vicepresident d’ADETCA i encarregat de la iniciativa.

La voluntat és que la jornada farcida d’activitats “on tothom, el públic habitual de les sales, però també el que no, tingui marcat al calendari que aquell és el dia per anar al teatre. Que es regali teatre com a símbol de pertinença a una societat culta, solidària i oberta”, ha afegit Eduard Voltas, director general d’estratègia de Time Out a Espanya i França.

“Des de la Diputació i al costat dels ajuntaments, tenim el deure de sumar sinergies entre tots i totes, arreu del territori, per fer que aquest projecte sigui un èxit, i una aportació més per enfortir la nostra cultura”, ha manifestat Aïda Llauradó, diputada adjunta de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona.

“Estem davant d’un repte interessantíssim, d’una proposta que ens enriqueix com a país, d’una nova manera de continuar i reconvertir aquest sector en una activitat cultural amb la seva essència, d’anar més enllà”, ha apuntat Xavier Marcé, regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona.

“A Catalunya sempre ens han agradat els reptes. Demostrem-ho un cop més. Demostrem al món que Catalunya és una gran potència cultural i, concretament, teatral. Aquest és el missatge que hem d’enviar. Un missatge d’orgull que, 3Cat, des de totes les seves finestres, ens comprometem a difondre i amplificar”, ha dit la presidenta de la CCMA, Rosa Romà.

Compte enrere

En el moment de la presentació, Cap Butaca Buida comptava ja amb 25.456 butaques disponibles d’espais adherits al projecte (d’un total de com a mínim 150.000). Els impulsors conviden tots els teatres de Catalunya a formar part de la iniciativa. El termini per adherir-s’hi finalitza el 31 de gener.

La venda d’entrades estarà disponible a capbutacabuida.cat i s’anirà actualitzant amb els espectacles i teatres que se sumin al projecte. A partir de febrer es posarà en marxa el comptador del total de butaques disponibles i les entrades venudes fins al moment, activant un compte enrere a mesura que es vagin omplint, que estarà sempre actiu al web.

Un 2% de solidaritat

Cap Butaca Buida també té un vessant solidari. Així, ADETCA destinarà el 2% de la recaptació total (en referència al percentatge que es reclama per a cultura del pressupost de la Generalitat) a un projecte que utilitzi la cultura com a eina de millora i transformació social.

En aquesta primera edició de Cap Butaca Buida, l’entitat beneficiària serà l’ONG Pallassos Sense Fronteres per “la seva tasca humanitària”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram