El conseller de Cultura, Santi Vila, s’ha reunit aquest dijous amb la Taula institucional del Pla Integral de les Arts Visuals per presentar el primer document de treball i les accions prioritàries que s’hauran de desenvolupar en els propers dos anys. El pla preveu un total de 91 accions repartides en vuit grans objectius estratègics:
- Articular les arts visuals contemporànies d’una manera estable i territorialment equilibrada.
- Dotar el sector del finançament adequat.
- Millorar el marc jurídic que afecta les arts visuals.
- Estructurar i ampliar les polítiques públiques d’adquisició i patrimonialització.
- Crear nous públics i ampliar la recepció de les arts visuals.
- Millorar la relació i la presència de les arts visuals dins el sistema educatiu.
- Estimular les relacions entre el sector públic i el privat per a la promoció de l’art contemporani.
- Multiplicar la presència de la creació catalana als circuits i plataformes internacionals.
Entre les mesures que s’hauran de desenvolupar hi ha l’increment de la dotació pressupostària a les línies de suport destinades a les arts visuals; la reactivació del Fons Nacional d’Art de la Generalitat, la qual ha de permetre reprendre l’adquisició d’obres contemporànies; la millora en la relació amb el territori; l’aposta per models d’esdeveniments especialitzats i estratègics que siguin referència nacional i internacional, o la promoció d’accions d’internacionalització.
El Departament de Cultura explica que el Pla Integral de les Arts Visuals s’ha “consensuat” amb el sector i “dóna resposta a les necessitats i inquietuds actuals, basant-se en una refundació de les polítiques públiques i privades en aquest àmbit”. Segons la Conselleria, el pla ha de ser “l’instrument que permeti assegurar la continuïtat i transcendir legislatures gràcies al compromís explícit entre institucions i tots els agents que incideixen en el sector”.