Amfiteatre romà de Tarragona.L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural impulsarà durant aquest any 548 accions, un 25,15% més que les 431 realitzades durant el 2014. L’objectiu és incrementar un 8% més els visitants fins arribar als 1.111.712 (l’any passat van ser 1.029.363). De fet, durant el primer trimestre de 2015, les visites ja han augmentat un 7% respecte el mateix període de l’any passat, segons el Departament de Cultura.

Amb aquestes accions, l’ACdPC també vol incrementar el nivell d’autofinançament fins al 20% (un 2% més que el 2014) a través dels ingressos generats pels recursos propis i pels patrocinis, i obrir els serveis a museus i monuments gestionats per tercers, més enllà dels que gestiona la pròpia Agència.

Un altre dels quatre grans objectius és incrementar la satisfacció dels visitants. El 2014, el 91,59% dels visitants mostrava un grau de satisfacció amb l’experiència de la vista de 7-10 sobre 10, i enguany es vol arribar al 95,5%.

Les 548 accions s’articulen al voltant de quatre blocs considerats estratègics: 

  • Impuls del sector del patrimoni cultural a través de la promoció de les xarxes temàtiques dels museus nacionals i les xarxes territorials de museus; l’establiment de convenis de col·laboració amb els ens locals, i la creació d’aliances estratègiques entre els sectors públic i privat.
  • Increment de l’ús social del patrimoni mitjançant la millora dels serveis bàsics i els elements interpretatius dels equipaments, així com la producció i programació de nous productes i serveis.
  • Impuls de la conservació del patrimoni i la recerca a través de l’augment de les col·leccions; la millora de la conservació i la catalogació; i la promoció de la qualitat, el rigor, la innovació i la transferència de coneixement únic.
  • Increment dels recursos destinats al patrimoni cultural i millorar-ne la gestió, fent-la més eficient i cercant noves vies de finançament.

Del total d’accions previstes, la Conselleria en destaca cinc:

  • La creació d’un nou relat per a la Tàrraco Romana, per a la qual cosa es treballa en cooperació amb les administracions, el sector privat i el món acadèmic, amb l’objectiu de millorar l’experiència de la visita.
  • La creació de la ruta del romànic amb set destinacions a diferents punts del territori, per posar en valor el treball de restauració d’aquests darrers anys.
  • La posada en funcionament de l’Espai Patrimoni a les Rambles de Barcelona per donar visibilitat al patrimoni cultural català, per al qual es crearà una “marca paraigües” per potenciar-lo com a “projecte de país”.
  • La creació del portal de la fotografia de Catalunya, per divulgar el patrimoni fotogràfic històric i contemporani català a nivell nacional i internacional.
  • La continuïtat del programa Patrimoni en Acció per a la millora interpretativa dels monuments i jaciments de la Generalitat, el qual es duu a terme amb la col·laboració de l’Obra Social ‘la Caixa’.

El pressupost creix

El pressupost per aquest any de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural és de 22.326.356,67 euros, un 4,78% més que els 21.307.090,54 de l’any passat. Aleshores, inicialment s’havien pressupostat era de 15.126.394,26 euros, però es va veure augmentat gràcies a l’acord aconseguit amb l’Obra Social ‘la Caixa’; un increment de la venda d’entrades del 52,22% (fins a 1.419.833,59 euros), i la incorporació del pressupost dels actes commemoratius del Tricentenari.

Valoració positiva del 2014

En la roda de premsa de presentació del pla d’acció per al 2015, el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, ha fet una valoració positiva del primer any de funcionament de l’ACdPC, i ha destacat que “s’ha treballat perquè més catalans coneguin el patrimoni i per fer més eficients la gestió dels recursos”.

Respecte aquest 2015, Mascarell apunta que l’ACdPC ha de treballar per “incrementar les seves responsabilitats” i augmentar les activitats i accions a tot el conjunt de Catalunya.

L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural va néixer formalment l’1 de gener de 2014 amb tres grans objectius: incrementar el nombre de persones que coneixen i visiten el patrimoni català i millorar la qualitat dels serveis que els equipaments ofereixen; mantenir el nivell d’excel·lència en la conservació, restauració i rehabilitació del patrimoni; i incorporar nous ingressos més enllà dels aportats pels pressupostos de la Generalitat, i aplicar-los directament a la difusió i conservació del patrimoni.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram