Sònia Hernández ha defensat el text al ple [foto: Sergi Ramos Ladevesa / Parlament].

El Projecte de llei de drets culturals de Catalunya inicia la seva tramitació parlamentària un cop superat el debat de totalitat. Aquest dimecres, el ple del Parlament ha rebutjat l’esmena a la totalitat presentada per Vox amb 103 vots en contra (PSC, Junts, ERC, Comuns i CUP), 26 en contra (PP i Vox) i 2 abstencions (Aliança Catalana). Així doncs, la iniciativa ara continuarà la seva tramitació en ponència i comissió abans de tornar al ple per fer-se la votació final.

La consellera de Cultura, Sònia Hernàndez, ha qualificat el vistiplau a la tramitació com un “dia important”, perquè la futura llei estableix “un nou paradigma” que “posa la ciutadania al centre de les polítiques culturals”.

“Es tracta d’una norma que, per primera vegada, reconeix la cultura com un dret per a tothom, que la situa en un lloc central en les polítiques públiques d’aquest país i que s’orienta cap als drets que han de tenir totes les persones en relació amb la cultura”, ha ressaltat Hernández.

En la seva intervenció, la consellera ha explicat que el Projecte de llei estableix que, per garantir l’accés universal a la cultura, tothom haurà de disposar d’equipaments i serveis culturals “a prop, igual que succeeix amb la sanitat o amb l’educació”. També ha destacat que la cultura és “una eina de lluita contra la desigualtat”, i per això la nova norma farà efectius els drets culturals de la ciutadania “trencant les barreres d’accés, fent que el codi postal no sigui un determinant, i fent que les nostres platees s’assemblin més als nostres carrers”.

“Per primera vegada, es reconeix la cultura com un dret per a tothom”, ha destacat la consellera

Sònia Hernández ha afirmat que la llei que permetrà reforçar “allò que millor ens explica com a poble: la cultura, amb tot el seu dinamisme i amb tota la seva diversitat, que és el millor antídot davant l’amenaça als nostres valors democràtics, i l’eina més valuosa que tenim per continuar sent una societat diversa de la qual tots ens en sentim part”.

El projecte de llei compta, inicialment, amb 49 articles, distribuïts en sis títols. Els principis inspiradors del text, són: el valor públic de la cultura; el paper central que desenvolupa com a element cohesionador i vertebrador de les comunitats, i la cultura catalana com a part insubstituïble del patrimoni cultural de la humanitat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram