El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha incorporat a les seves col·leccions quatre fragments escultòrics procedents del monestir de Sant Pere de Rodes atribuïts al Mestre de Cabestany i el seu taller. Les peces han estat adquirides pel Departament de Cultura per 250.000 euros a les galeries Artur Ramon Art, Palau Antiguitats i Clavell & Morgades Antiguitats.

Així doncs, els quatre fragments passen a formar part de la Col·lecció Nacional que cada any s’incrementa a través de la política d’adquisicions que preveu la legislació en matèria de patrimoni cultural i dels plans de foment sectorials de la Generalitat, que tenen la funció de patrimonialitzar diverses disciplines artístiques.

Els quatre fragments escultòrics han estat examinats en diferents ocasions pels tècnics especialistes del MNAC. Només una de les peces havia estat exposada i publicada abans, mentre que les altres tres són quasi inèdites i s’exposaran per primer cop al gran públic.

Les peces estan treballades en marbre blanc i integraven figures humanes i escenes historiades datades entre el 1160 i el 1163: es tracta d’un cap (de 7 x 11,5 x 10 cm), d’un segon cap amb part de l’espatlla dreta (12 x 7,5 x 8 cm), un fragment de la part inferior d’un personatge pertanyent a una escena neotestamentària de curació d’una dona (25 x 27 x 9 cm) i un petit fragment d’indumentària (12 x 6 x 10 cm).

Origen

Els fragments haurien format part dels cicles bíblics que decoraven la gran portada de l’església de Sant Pere de Rodes, construïda al segon terç del segle XII i destruïda durant el primer terç del segle XIX. Amb unanimitat, ha estat atribuïda a l’escultor anònim conegut com a Mestre de Cabestany.

Diverses institucions públiques i privades de Catalunya i de l’estranger conserven alguns dels relleus i fragments que n’han subsistit, i que han estat objecte d’interès per part d’especialistes catalans i internacionals.

L’estudi d’aquestes peces ha permès fer noves recerques sobre el Mestre de Cabestany i la portada de San Pere de Rodes, que serà publicat en forma de llibre el proper any (El Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre), on es donarà a conèixer una nova reconstrucció hipotètica de la portada destruïda, així com una nova interpretació sobre la funció i el context d’aquesta obra.

El MNAC destaca que l’ingrés de les peces contribuirà a omplir el buit que hi ha actualment sobre l’escultura del Mestre de Cabestany. Malgrat ser un artista anònim, ressalta que és una de les figures més singulars i estudiades de tota l’escultura romànica, amb una bibliografia de caire internacional.

La portalada

Al segle XII, sota el patrocini dels vescomtes de Peralada, es va esculpir la portalada de l’església, actualment desapareguda a causa de l’espoli. Les úniques restes que es conserven a la ubicació original es troben a les dues bandes inferiors de la porta principal. Són dos fragments de marbre esculpits amb motius vegetals, animals fantàstics i caps humans. La resta de la portalada es va dispersar i molts elements van anar a parar a mans de col·leccionistes.

Malgrat tot, la localització d’alguns fragments conservats o coneguts a través de fotografies ha permès estudiar la portalada de l’església del monestir de Sant Pere de Rodes i proposar diferents reconstruccions.

L’adquisició dels quatre fragments arriba l’any en què se celebra el mil·lenari de la consagració de l’església (el 5 d’octubre de 1022), d’on són originàries les peces escultòriques. Per commemorar aquests mil anys, des de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural s’han realitzat diferents actes i celebracions que duraran fins al maig de 2023.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram