El Patronat de la Fundació del Gran Teatre del Liceu va aprovar aquest dilluns el Pla Director que regirà la institució durant les properes cinc temporades, el qual preveu una sèrie de mesures que incideixen en tres grans àmbits: l’increment dels ingressos propis, l’augment del marge econòmic de l’activitat artística, i la reducció de les despeses d’estructura.

Segons el Patronat, es tracta d’un full de ruta que “ha de consolidar el futur i la sostenibilitat” del Liceu, i que inclou la introducció de canvis substancials en el funcionament de tots els àmbits que integren el teatre. El Patronat també va aprovar la constitució d’una comissió de seguiment d’aquest Pla Director.

Canvis estatutaris

Una de les novetats més importants és la modificació dels estatuts. A partir d’ara, el Patronat comptarà amb un president provinent de la societat civil que també ho serà de la comissió executiva. Ambdues presidències seran per cinc anys renovables i l’escollirà el president de la Generalitat, com a president d’honor del Patronat.

Fins ara, la presidència era rotatòria entre les quatre administracions, les quals ocuparan sengles vicepresidències que seran assumides pel conseller de Cultura, el secretari d’Estat de Cultura, l’alcalde de Barcelona i el president de la Diputació.

Per la seva part, la comissió executiva estarà formada per representants de la societat civil escollits per les quatre administracions, a més del Consell de Mecenatge i la Societat del Gran Teatre del Liceu.

Un 60% d’ingressos propis per al 2017

Pel que fa als ingressos propis, el Pla es fixa com a repte que representin el 60% del total de cara a la temporada 2016-2017, davant del 50% actual. Per assolir-ho, es vol potenciar la política d’abonaments amb nous avantatges i major flexibilitat.

A més, no es preveuen increments lineals i homogenis en els preus per a tots els títols i totes les categories de localitats, sinó l’aplicació de “preus dinàmics”. Amb tot, sí que es planteja augmentar els ingressos provinents de la venda d’altres productes o serveis complementaris a l’adquisició de les localitats.

Per altra banda, el Pla Director preveu la incorporació de formes de mecenatge més properes al patrocini comercial, el micromecenatge, i la recerca de nous mecenes a escala internacional. A més, es procurarà potenciar el lloguer de les sales augmentant la flexibilitat organitzativa, la qual cosa s’ha de traduir en un major nombre de dies disponibles per al lloguer d’espais.

Reducció de despeses

Pel que fa a les despeses, el Pla Director estableix una reducció progressiva de les d’estructura: si actualment suposen el 66,7% del total, es pretén que la temporada 2016-2017 representin el 58,1%.

Segons el Patronat, aquesta reducció s’assolirà amb “l’adequació organitzativa” a les necessitats de funcionament del teatre. Amb tot, assegura que “no afectarà” les despeses artístiques, de manera que el cost mitjà per funció es mantindria estable durant aquests cinc anys.

Programació artística

La fulla de ruta també marca que en les cinc properes temporades la programació del Liceu constarà d’entre 100 i 110 funcions, de les quals unes 85 seran d’òpera. Es programaran 10-11 títols, dels quals 8 com a mínim seran de repertori. La programació inclourà unes 10 funcions de dansa (2 o 3 companyies) i 6 de recitals, concerts o òperes en versió concert.

També es contempla la possibilitat d’una activitat artística complementària d’entre 10 i 15 funcions (bàsicament d’òpera) que respongui a estratègies comercials, interès artístic o propostes de patrocinadors.

El pla també preveu la col·laboració amb altres institucions culturals. En aquest sentit, es realitzaran concerts de l’Orquestra i/o el Cor al Palau de la Música i a l’Auditori de Barcelona, i es potenciaran les seves gires arreu del territori nacional, estatal i internacional. El pla també preveu la continuïtat de la tasca educativa de la institució, amb especial atenció al Petit Liceu.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram