El Consell Executiu ha aprovat la declaració del pont ferroviari giratori de Móra la Nova, a la Ribera d’Ebre, com a Bé Cultural d’Interès Nacional. El Govern destaca que es tracta d’un conjunt amb un “notable valor” en termes d’arqueologia industrial, ja que permet “evocar i mostrar de manera molt clara i directa” els antics procediments de treball en el món de l’operació ferroviària, i palesar els canvis que han experimentat al llarg dels anys.
La declaració de BCIN d’aquest element ferroviari forma part d’un projecte de protecció d’exemplars singulars i emblemàtics de la història del transport viari de Catalunya. El conjunt mostra els antics procediments de treball en el món de l’operació ferroviària i els mètodes de les antigues locomotores de vapor.
El de Móra la Nova és d’un dels sis ponts giratoris que es conserven a Catalunya i l’únic funcional juntament amb el del Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú.
El pont ara declarat BCIN està datat del 1922 i és originari de la Compañía de los Ferrocarriles Andaluces, construït per a l’estació de Puente Genil, a la província de Córdoba. Es tracta d’un pont metàl·lic, d’acció manual, i va prestar serveis fins als anys 60. Als 80, Renfe es va traslladar a un dipòsit de Granada.
L’any 2008, la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial el va adquirir i el va traslladar a la població de la Ribera d’Ebre. Una vegada restaurat i col·locat, es va ubicar en el fossat que ocupava el pont existent anteriorment, desballestat el 1983. Es va inaugurar el 2010 i avui continua operatiu en les instal·lacions del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova.