Els Premis GAC 2024 han distingit la Col·lecció d’Art Banc Sabadell (col·leccionisme); Teresa Montaner, Sònia Villegas, Margarida Cortadella i Elena Llorens (comissariat); Galeria Mayoral (programació); A|34 (exposició històrica en galeria);  Artur Ramon Art (exposició d’artista consolidat); Galeria Palmadotze (d’artista de mitja carrera); Galeria RocioSantaCruz (d’artista emergent); Eduard Camps (crítica), i Babelia (mitjà de comunicació).

Galeries d’Art de Catalunya i l’Associació Art Barcelona van lliurar els guardons dimarts en el marc de la 17a edició de la Nit del Galerisme, celebrada al Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Durant l’acte es va homenatjar Jordi Pericot, que va rebre el Premi Honorífic a la trajectòria artística, i Miguel Marcos, reconegut amb el Premi Honorífic a la trajectòria galerista, els quals s’havien anunciat a l’abril.

L’organització destaca que la nòmina de guardons enguany ha estat “especialment variada en estils i abasts”, i permet obtenir “una fotografia acurada de la realitat polièdrica de les arts a Catalunya”.

Durant l’acte, el president de Galeries d’Art de Catalunya, Benito Padilla, va reclamar una actitud “valenta i activa del conjunt del sector, però també de la societat catalana, per posicionar les arts en un paper central del país”.

Premis GAC 2024

El jurat ha distingit la Col·lecció d’Art Banc Sabadell amb el premi al col·leccionisme per “la seva continuïtat en donar incansable suport a l’art, als artistes i a les galeries, mitjanant una col·lecció d’art contemporani de les més riques del país, que reflecteix l’estat de la creació artística de les últimes dècades en una dimensió històrica, temàtica i evolutiva”.

Teresa Montaner, Sònia Villegas, Margarida Cortadella i Elena Llorens han rebut el premi al comissariat per l’exposició Miró-Picasso. El jurat destaca que la mostra ha estat “un esdeveniment excepcional, un projecte de gran complexitat i ambició resolt de manera brillant des de la seva curadoria, per tal d’assenyalar les relacions creuades entre dues figures cabdals de la cultura moderna, Pablo Picasso i Joan Miró”.

Per la seva part, la Galeria Mayoral ha estat distingida amb el premi a la galeria d’art per la millor programació “per haver excel·lit en l’exposició d’artistes que podem considerar clàssics contemporanis del segle XX i alhora explorar nous valors que poden integrar-se en la història de l’art actual mitjançant la seva presència en el mercat”.

El premi a la galeria d’art per la millor exposició històrica s’ha concedit a A|34 per Tàpies. Itineraris. El veredicte posa en valor “el rigor en la construcció d’una mirada retrospectiva a l’obra del pintor Antoni Tàpies, amb motiu de la celebració del seu centenari, amb poques obres molt escollides de diferents moments i períodes, que amb un cop d’ull permetien copsar la dimensió, còsmica, sacra i humana de la creació d’aquest artista”.

Enguany, el premi a la galeria d’art per la millor exposició d’artista consolidat ha estat per a Artur Ramon Art, per Matèria i origen de Claudi Casanovas. El jurat destaca “el paper renovador de la ceràmica contemporània, que ha mostrat un cop més aquest autor en aquesta exposició, i la capacitat que té la terra cuita per reconciliar-nos amb l’univers i el seu origen”.

Quant al premi a la galeria d’art per la millor exposició d’artista de mitja carrera, s’ha atorgat a la Galeria Palmadotze per Polka de Sabine Finkenauer, “per haver sabut reconnectar amb el vessant més líric del llegat de les avantguardes històriques del segle XX”. El veredicte també valora el treball realitzat per Palmadotze per oferir, des de Vilafranca del Penedès, una programació d’art contemporani “d’alta qualitat i de formats i estils diversos”.

Per la seva part, la Galeria RocioSantaCruz ha rebut el premi a la galeria d’art per la millor exposició d’artista emergent per 2B, To Be d’Andrés Torres. RocioSantaCruz ha estat guardonada per una trajectòria llarga i una empremta fonda i rica a Barcelona”, i enguany concretament per l’exposició de Torres, que “es desplega per la galeria com una mena de pinacoteca decimonònica”.

El jurat ha concedit el premi a la crítica a Eduard Camps “per l’anàlisi del fet artístic mitjançant una immersió profunda en la creació com a fet cultural que travessa disciplines i bascula del passat al present”.

Finalment, com a mitjà de comunicació s’ha premiat Babelia, suplement cultural del diari El País, per ser “una edició de referència en llengua castellana arreu del món”.

El jurat estava presidit per la crítica d’art Pilar Parcerisas i integrat pel crític Juan Bufill, la comissària Natalia Chocarro, el comissari Àlex Mitrani i l’artista Gino Ruber.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram