Els Premis GAC 2025 han distingit Chiquita Room (programació), Art Petritxol (exposició històrica), Marc Domènech (exposició d’artista consolidat), Artur Ramon Art i House of Chappaz (d’artista de mitja carrera); Bombon Projects (d’artista emergent); Lluís Coromina (col·leccionisme); Montse Frisach (comissariat); Pilar Parcerisas (crítica), i Ni Mona ni Lisa (mitjà de comunicació).
Galeries d’Art de Catalunya i l’Associació Art Barcelona van lliurar els guardons dimarts en el marc de la 18a edició de la Nit del Galerisme, celebrada al Museu d’Art Contemporani de Barcelona, que va reunir més de 200 persones.
Durant la vetllada també es va distingir la col·leccionista Carmen Thyssen – Bornemisza amb el nou Premi al Foment de les Arts Visuals, i es va homenatjar Miquel Alzueta, que va rebre el Premi Honorífic a la trajectòria galerista, i Eugènia Balcells reconeguda amb el Premi Honorífic a la trajectòria artística. Els tres guardons, concedits a proposta de l’organització, s’havien anunciat feia setmanes.
El jurat dels Premis GAC 2025 estava presidit per la crítica d’art Conxita Oliver i integrat per l’artista Perico Pastor, la comissària Pilar Cruz, el crític Jesús Martínez Clarà i el periodista Antoni Ribas.
Palmarès Premis GAC 2025
En aquesta edició, el jurat ha distingit la galeria Chiquita Room amb el premi a la millor programació anual “pel seu treball multidisciplinari i col·lectiu, per donar suport al talent local i internacional, des d’un profund acompanyament d’escolta”.
El premi a la galeria d’art per la millor exposició històrica s’ha concedit a la galeria Art Petritxol, per Olga Sacharoff. Avantguarda, ingenuïtat i tradició, “per la reivindicació d’una artista avantguardista que no ha estat prou reconeguda a casa nostra, que va establir forts lligams amb cabdals cercles artístics i intel·lectuals de la postguerra a Catalunya, i que va esdevenir una figura destacada dels llenguatges artístics del segle passat”.
El premi a la galeria d’art per la millor exposició d’artista consolidat s’ha atorgat a Marc Domènech per Joaquim Chancho. Anys 70, comissariada per Fede Montornés, “per la investigació d’una etapa força desconeguda però crucial de l’artista quan desenvolupà la gènesi del seu compromís amb una pintura despullada de qualsevol referent naturalista”.
Enguany, el premi a la galeria d’art per la millor exposició d’artista de mitja carrera s’ha atorgat ex aequo. A la galeria Artur Ramon Art, per la instal·lació Una altra imaginació, de Jordi Ortiz, per “tractar-se d’una invitació a redescobrir la natura urbana de Barcelona a través de les fotografies de 373 escorces d’arbres que mostren la seva creativitat intrínseca i la seva interacció amb l’entorn”. I a House of Chappaz per Noi de poble, de Carles Congost, una exposició sobre “qüestions d’identitat personal i pressió social en un entorn rural”.
Quant al premi a la galeria d’art per la millor exposició d’artista emergent ha estat per a Bombon Projects, per Firefly, de Lara Fluxà, una exposició que “convida a repensar les pràctiques i les relacions humanes amb l’entorn, aborda formes d’existència més col·laboratives i sostenibles, alhora que genera conscienciació i responsabilitat davant la crisi ecològica”.
Lluís Coromina Isern ha estat distingit amb el premi al col·leccionisme per “una trajectòria compromesa amb el món de l’art i de la cultura, especialment, per l’impuls de la seva Fundació que des del 2007 promou diverses iniciatives als espais Eat Art i El Puntal de Banyoles que promocionen laboratoris i residencies creatives, i al centre expositiu multidisciplinari de Barcelona, que alhora esdevé un punt de trobada d’agents culturals i artístics”.
Per la seva part, Montse Frisach ha rebut el premi al comissariat pel programa d’exposicions Visites inesperades, per “fomentar l’exhibició d’obres provinents de fons de galeries que es presenten en diàleg amb peces de les col·leccions permanents de diferents museus de Catalunya”.
El jurat ha concedit el premi a la crítica a Pilar Parcerisas per “la seva mirada crítica en art i pensament contemporanis, per la seva investigació i estudi de l’art entre diferents camps de recerca i per l’impuls de projectes culturals especials de nivell internacional”.
I el premi al mitjà de comunicació se l’ha endut Ni Mona ni Lisa, projecte de divulgació impulsat per Judith Méndez Moreno, per “ser una iniciativa cultural en perspectiva de gènere que proporciona eines crítiques envers la mirada històrica i contemporània de l’art a partir de programes culturals i de contingut gratuït a xarxes socials”.
Pel que fa als premis honorífics, Miquel Alzueta ha estat distingit per “una trajectòria de prestigi, projecció i reconeixement del galerisme a Catalunya”, i Eugènia Balcells per “la seva trajectòria com artista de referència en el panorama de les arts visuals en la Catalunya de finals del segle XX i començament del XXI, i una de les creadores que més ha incidit i reivindicat el paper de la dona com a subjecte creatiu i interpretatiu de la realitat”.
Finalment, la primera edició del Premi al Foment de les Arts Visuals ha reconegut Carmen Thyssen – Bornemisza per “la seva decidida i valuosa aposta pel col·leccionisme i la museografia i el suport a les arts visuals des de diferents prismes i formats”.