El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts va presentar aquest dilluns el Decàleg per al foment del mecenatge i el patrocini cultural, el qual té per objectiu establir unes bases per reorientar la transformació de les polítiques culturals, econòmiques i fiscals fins ara vigents.

El document proposa una sèrie d’estratègies de política governamental alhora que informa a agents culturals i entitats donants sobre recursos en aquest àmbit. Per explicar les pràctiques de patrocini i mecenatge, així com per organitzar les propostes i recomanacions que recull l’estudi, s’utilitzen tres eixos: la realitat social, les polítiques públiques, i els operadors.

Les estratègies d’actuació inclouen tant orientacions genèriques com accions d’ordre legislatiu i executiu, així com canvis d’hàbits en la gestió dels agents que treballen en la cultura.

Per elaborar les propostes, els autors s’han basat en tres fonts d’anàlisi:

  • El diagnòstic dels factors que incideixen en les relacions i actituds dels donants, els receptors i els intermediaris.
  • L’experiència internacional, en particular l’europea, la nord-americana i la llatinoamericana.
  • Les propostes obtingudes durant el treball de camp, fruit de les respostes al qüestionari, dels grups focals o a les entrevistes i reunions amb experts.

Els autors del treball adverteixen que les mesures concretes que es formulen en el document no s’han de prendre com una proposta tancada, sinó com a “punt de partida per a una negociació més àmplia amb el conjunt d’operadors del sector”.

Donar alternatives

El decàleg proposa una sèrie de principis i propostes que formen una proposta integral per donar alternatives a la incertesa del moment polític i econòmic actual. L’objectiu últim és ajudar a fer reflexionar els diferents actors amb capacitat de decisió –governamentals i no governamentals– en el moment de proposar i implementar aquelles estratègies que, en cada cas, estiguin a les seves mans.

  • Estratègies lligades a la formació de la realitat social i els seus valors culturals, socials, comunicatius i filantròpics. En aquest primer grup de propostes, amb efectes a mitjà i llarg termini, hi tenen un paper important tots els agents clau del teixit social: famílies, institucions culturals i educatives, i els mitjans i les xarxes de comunicació.
  • Estratègies de política pública, que engloben tant orientacions genèriques com propostes d’ordre legislatiu i executiu, estructurades en propostes de política cultural; de política econòmica i fiscal; de regulació del tercer sector, i de política comunicativa i educativa.
  • Estratègies centrades en els donants, receptors i mediadors, que inclouen propostes pràctiques, recomanacions i canvis d’hàbits que haurien d’incorporar aquests agents: propostes per als actors culturals receptors; per als donants, mecenes o patrocinadors; i per als agents i les plataformes de mediació.

El decàleg és un extracte del treball Estat de la qüestió, propostes i recomanacions per al foment del mecenatge i el patrocini cultural a Catalunya, dut a terme per la Universitat de Barcelona per encàrrec del CoNCA i ha comptat amb el suport de la Fundació Banc Sabadell.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram