Només conèixer l’avantprojecte de llei òmnibus, el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) es va manifestar en  “radical desacord” amb el text. Ara ha estat més concret i s’ha mostrat en contra de la filosofia que l’inspira, el model de gestió que se’n deriva, l’articulat que el desenvolupa i el procediment que el tramita. Així ho ha fet saber després d’analitzar el text i que el seu Plenari hagi emès un informe preceptiu sobre el projecte de llei lliurat aquest divendres al Departament de Cultura.

En el document, el CoNCA conclou que el projecte de llei implica un model de gestió de la cultura “absolutament centralitzada” des del Departament que no garanteix “eficàcia, qualitat i agilitat administrativa”, i critica el fet que “eleva una reforma administrativa a categoria de model cultural”. A més, considera que el text suposa “un retrocés en les garanties de gestió neutral i no partidista” de la cultura.

Concepció industrial de la cultura

El Plenari del Consell troba que concentrar tota la política de foment cultural en un únic òrgan que concentra creació i empreses culturals respon a “una concepció exclusivament industrial de la cultura, on la creació està al servei de les necessitats de la indústria”.

En aquest sentit, avisa que l’articulat no preveu “l’atenció als projectes de formació, recerca i creació, previs a la producció o exhibició” que ara realitzen tant del CoNCA com la Institució de les Lletres Catalanes (ILC).

Ni el lloc ni el moment

L’informe considera que l’avantprojecte no és el “lloc adient” per dur a terme una reforma del model de gestió cultural “de la importància de la que es planteja”. A més, tampoc troba que sigui el moment realitzar una reforma d’aquestes característiques, la qual “no ha estat precedida d’una reflexió que hagi tingut en compte el diàleg amb els diferents actors dels sectors implicats”.

El CoNCA diu compartir la intenció de l’avantprojecte pel que fa a la racionalització i contenció de la despesa, però considera que el text “va molt més enllà dels objectius i finalitats expressats en l’exposició de motius”. En aquest sentit, creu que existeixen “altres alternatives” que permetrien aconseguir les aspiracions de racionalització administrativa i estalvi o contenció en la despesa “sense necessitat d’incórrer en una modificació precipitada de la filosofia del model de gestió cultural”.

El Consell ha fet aquest informe preceptiu sobre els aspectes que afecten l’àmbit cultural de l’Avantprojecte de llei de simplificació, d’agilitat i reestructuració administrativa i de promoció de l’activitat econòmica perquè així ho estableix la normativa actual. Si tira endavant la llei òmnibus en els termes actuals, podria ser el darrer informe perceptiu que elabori el Consell.

Les valoracions que hi ha al document del CoNCA no es limiten a l’afectació del projecte de llei òmnibus en el propi ens, sinó també en altres entitats: Arxiu Nacional de Catalunya, Biblioteca de Catalunya, Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana, Centre de Restauració de Béns Mobles, Entitat Autònoma de Difusió Cultural, Entitat Autònoma Museus d’Arqueologia, Institut Català de les Indústries Culturals, Institució de les Lletres Catalanes, Museu d’Art de Girona, Museu d’Història de Catalunya i Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram