Agents dels Mossos d’Esquadra de la Unitat Central de Patrimoni Històric van detenir el passat 24 d’agost dos homes, de 29 i 35 anys, veïns d’Amer (La Selva), com a presumptes autors d’un delicte continuat d’estafa i un altre d’espoli del patrimoni històric.

Segons la policia, els detinguts, que tenien formació universitària en geologia i arqueologia, recollien pedres i còdols de les lleres dels rius o rieres properes al seu domicili, de característiques semblants als utilitzats fa uns 7.000 anys, les tallaven i polien fins que simulaven un estri arqueològic. Posteriorment, les venien per internet a través de diverses webs.

A més, també adquirien articles de pedra de caràcter etnològic, d’època moderna o contemporània i d’origen africà, que posteriorment venien per internet com a material arqueològic d’època neolítica i amb origen a jaciments catalans i andorrans.

Per altra banda, durant la investigació es va comprovar que, en els darrers anys, els detinguts haurien espoliat de forma sistemàtica i intensiva diversos jaciments arqueològics i paleontològics declarats Béns Culturals d’Interès Nacional.

Els Mossos assenyalen que els indicis apunten que la seva formació acadèmica els hauria permès participar en excavacions als jaciments afectats de manera legal i oficial. D’aquesta manera, detectaven els objectes del seu interès, marcaven els punts de geolocalització, i posteriorment consumaven l’espoli.

El Codi Penal preveu penes de presó de fins a tres anys pel delicte d’espoli (en aquest cas, en la meitat superior en grau) i de fins a sis anys pel d’estafa.

Els dos detinguts van quedar en llibertat després de declarar davant de la policia amb l’obligatorietat de presentar-se davant del jutjat que instrueix el cas quan siguin requerits. El material intervingut va quedar sota custòdia del Departament de Cultura, en qualitat de dipòsit, pendent que sigui estudiat i analitzat.

Denúncies dels governs català i andorrà

La investigació es va iniciar a finals de desembre de 2016, quan es va detectar una empresa dedicada a la venda d’articles arqueològics, paleontològics i altres antiguitats, que oferia els seus articles per internet. Els agents van comprovar que tenia una activitat molt intensa amb uns productes a la venda molt variats, destacant fòssils de dinosaures i d’invertebrats, així com destrals, braçalets i puntes de fletxes procedents de jaciments catalans i andorrans.

Atès que la llei declara aquests objectes com un domini públic (és a dir, que són propietat de l’Administració malgrat estiguin en propietats privades), el Departament de Cultura de la Generalitat i el Ministeri de Cultura d’Andorra van presentar sengles denúncies, ja que se sospitava que s’havien produït espolis al seu territori.

Tot seguit es va obrir una investigació de la mà de la Fiscalia Provincial de Girona, qui va formular una querella als jutjats de Santa Coloma de Farners. Les gestions policials van permetre comprovar que gran part dels articles arqueològics que estaven a la venda eren falsificacions elaborades pels mateixos venedors o bé eren objectes etnològics africans o maies moderns que es posaven a la venda com a neolítics catalans.

En l’escorcoll del domicili dels dos detinguts, la policia va intervenir gran quantitat de material arqueològic, fòssils, suports informàtics, documentació i un detector de metalls, entre altres objectes. A més, en diverses estances es van trobar diverses prestatgeries que emmagatzemaven centenars de peces, majoritàriament paleontològiques, amb unes fitxes arxivístiques on s’indicava l’emplaçament original de l’objecte i la data de descoberta i recollida.

També es va descobrir que disposaven d’un taller on elaboraven les destrals que després venien com a neolítiques. En el mateix taller també es va trobar una mola mecànica així com nombrosos còdols a punt de polir.

La investigació continua oberta per tal d’identificar el nombre final de víctimes de l’estafa i el destí del material. També es treballa per investigar la procedència del material espoliat, que podria procedir de jaciments que es concentrarien al nord de la comarca del Pallars Jussà, a la zona del municipi d’Amer, així com altres punts de Catalunya.

Els Mossos d’Esquadra recorden que, en cas de troballa de restes arqueològiques, no es poden recollir i s’ha de comunicar a les administracions competents per tal que ho facin amb metodologia arqueològica.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram