L’associació Dones Visuals ha alertat que la radiografia del sector cinematogràfic que sorgeix de les candidatures de la 13a edició dels Premis Gaudí “reflecteixen un sector majoritàriament blanc i poc divers”.

Per això, l’entitat reclama que “s’elaborin polítiques audiovisuals amb perspectiva interseccional tant a nivell de representativitat en nombre de professionals, com de representació en l’imaginari audiovisual d’aquests col·lectius social i històricament invisibilitzats, constantment estigmatitzats, ja sigui per condició de gènere, identitat sexual, origen, discapacitat funcional i/o neurològica, ètnia i raça”.

Dones Visuals assenyala que, actualment, la situació en el sector és “molt preocupant” en relació amb la diversitat, ja que no hi ha dades d’aquesta desigualtat, i sense aquestes “no es pot saber fins on arriba i quins són els col·lectius més afectats, informació imprescindible per poder aplicar les mesures correctores més adients”.

Les demandes d’associació van més enllà de les dades de representació, i alerta de la “persistència de continguts discriminatoris” tant per a les dones i trans com per als col·lectius esmentats. En aquest sentit, recorda “la potència de l’audiovisual com a generador d’imaginari col·lectiu i la responsabilitat de tot el sector, sobretot de les administracions públiques”.

Una de les mesures que Dones Visuals ha proposat a l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i a l’Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) ha estat la incorporació de persones expertes en perspectiva de gènere i diversitats i cinematografia a les comissions de valoració de projectes, així com la diversificació de la composició d’aquestes comissions.

L’associació explica que, en els seus programes d’acompanyament a cineastes, ha pogut comprovar com aquestes mesures “no solament han augmentat la interseccionalitat en els perfils de les participants, sinó que també s’ha incrementat la qualitat dels projectes”.

El sostre de vidre persisteix

En paral·lel, Dones Visuals denuncia la “baixa representativitat” de dones en la majoria de candidatures als Premis de l’Acadèmia del Cinema Català, i la “persistència” del sostre de vidre. Així ho reflecteix una comparativa de les cinc darreres edicions dels Gaudí, en la qual es veu l’evolució de les candidatures en matèria de gènere.

Davant d’aquesta situación, l’associació insisteix en què “cal un compromís de tot el sector per aconseguir no solament un imaginari audiovisual lliure de discriminació i racismes, sinó per enriquir-lo amb narratives, temàtiques i cinematografies que també necessiten una perspectiva diferent i renovadora dels cànons patriarcals”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram