El Govern va acordar aquest dimarts declarar bé cultural d’interès nacional (BCIN) la seu del Teatre Fortuny i de la Societat El Círcol, a Reus; l’església de Sant Jaume de Montagut, a Querol (Alt Camp), i el Pavelló dels Distingits de l’Institut Pere Mata, també a Reus, tots tres en la categoria de monument històric; el Teatre Fortuny “El Círcol”, a Reus, en la categoria de monument històric; i la pintura Plaza de toros de Sevilla, de Marià Fortuny, en la categoria de bé singular.
El Teatre Fortuny i El Círcol comparteixen el mateix edifici, a Reus, i estan vinculats històricament i arquitectònicament. El teatre, d’estil neoclàssic amb influències del barroc, va ser construït per l’arquitecte Francesc Blanch i Pons l’any 1882 i decorat per Josep Maria Puig. Per la seva part, els espais que ocupa la societat El Círcol conserven la seva decoració modernista, dissenyada en bona part per l’arquitecte Lluís Domènech i Muntaner.
El Govern destaca que l’església de Sant Jaume de Montagut, a Querol, és un dels “exemples singulars” de l’arquitectura religiosa del gòtic català del segle XIV per la tipologia de la seva planta i les solucions estructurals. La declaració de BCIN defineix un entorn de protecció de l’església que té com a finalitat garantir la visibilitat del monument i protegir el subsòl donada la possible existència de restes arqueològiques.
Pel que fa al Pavelló dels Distingits forma part del projecte de Lluís Domènech i Montaner per a la construcció de l’Institut Psiquiàtric Pere Mata. També conegut com a Pavelló número 6, és l’edifici “emblemàtic” del complex, i la seva construcció va marcar l’inici de l’etapa modernista a Reus.
La declaració de BCIN inclou la delimitació de l’entorn i per garantir la conservació del monument i mantenir invariables els espais que l’envolten. S’hi han inclòs les finques que estan en contacte amb l’edifici, ja siguin adjacents, que donen al davant o bé que tenen una incidència en la perspectiva de conjunt més llunyana, així com el subsòl, ja que hi ha constància de l’existència d’un jaciment arqueològic del neolític.
Finalment, s’ha declarat BCIN la pintura Plaza de toros de Sevilla de Marià Fortuny, un oli sobre tela de 62 x 84,5 cm datat el 1868. Per al Govern l’obra constitueix un dels “exemples més clars” de l’aproximació del pintor català a la naixent escola impressionista francesa. “Es tracta d’una obra excepcional que mereixeria figurar permanentment en algun museu nacional d’art català”, assegura el Consell Executiu. La finalitat de la declaració de la pintura és establir els mecanismes per fer efectiva la seva protecció.