El segon estudi d’hàbits a internet de la xarxa de blogs Ocio Networks indica que a Catalunya ha augmentat el nombre d’usuaris que només descarrega música a través d’internet per al seu consum i, per tant, no en compra. En concret, un 31% es descarrega exclusivament música de la xarxa, davant del 27% del 2009. A més, també augmenta el nombre de catalans que afirma només baixar films d’internet: un 13%, mentre que l’any anterior era l’11%.

A les Illes Balears, els que només descarreguen música a internet també augmenten i passen del 31 al 34%, així com els que es baixen exclusivament pel·lícules de la xarxa, que passen del 7 a l’11%. En canvi, al País Valencià els percentatges disminueixen. Del 26 al 25% en la descàrrega de música, i del 13 a l’11% en la de pel·lícules.

En el conjunt de l’Estat, un 30,7% dels usuaris afirma que només descarrega música, mentre que el 2009 era el 32,3%. A més, un 52,6% diu que descarrega i adquireix música legalment (un 47,8% l’any anterior) i un 16,6% només compra música (el 19,9% en l’anterior enquesta).

Pel que fa al consum cinematogràfic, un 13,1% dels internautes de l’Estat diu que només consumeix cinema descarregat d’internet, davant el 14,7% del 2009. Per la seva part, un 61,4% diu que descarrega films i va al cine habitualment (el 56% l’any anterior) i un 25,5% només va a les sales de cine (un 29,3% en l’anterior enquesta).

Augmenta la predisposició a pagar per descarregar música

Entre els usuaris de tot l’Estat, també creix la disposició a pagar a internet pel consum de música. En concret, un 40,8% dels enquestats afirma que estaria disposat a pagar, davant del 37,2% obtingut l’any anterior, mentre el 59,2% no pagaria (el 62,8% el 2009).

Destaca que, entre els internautes que només descarreguen música sense comprar-ne, un 24,3% es mostra disposat a pagar a la xarxa pel consum musical, quan el 2009 eren el 22,1%. Dels usuaris que troben que el cànon digital és injust, un 39,9% estaria disposat a pagar, davant del 38,3% de l’any passat.

Per altra banda, l’enquesta d’Ocio Networks indica que el 45,6% dels internautes de l’Estat recolzaria la creació d’una entitat pública que defensés els drets d’autor “de manera justa”, percentatge que era del 42,9% el 2009, mentre que el 54,4% restant no ho faria (el 57,1% l’any anterior). Tot i que els usuaris que només descarreguen música són els que menys recolzarien la creació d’una entitat d’aquestes característiques, el percentatge augmenta i passa del 33,1 al 38,5%.

Cap a un model mixt

L’estudi indica que l’augment dels internautes que estarien disposats a pagar pel consum de música segurament es deu a eines com Spotify o Yes.fm. “D’una banda, els usuaris són cada vegada més conscients que la música no pot ser gratis, per la pèrdua de valor que suposa i perquè darrere hi ha molta gent que viu d’això i, en contra del que els interessa dir a alguns, la immensa majoria viu de la música més que humilment”, assenyala al respecte Frédéric Terrien, director de Yes.fm.

“D’altra banda, amb l’apogeu dels serveis de música en streaming, com Yes.fm, per fi hi ha una alternativa senzilla i barata per gaudir de tota la música sense problemes”, afegeix Terrien.

Alejandro Suárez Sánchez-Ocaña, CEO d’Ocio Networks, comparteix aquesta opinió i comenta que aquesta tendència “es deu a què, en certa manera, hi comença a haver alternatives econòmiques i fiables, com els serveis d’streaming o de descàrrega oferts per Apple”.

Pel que fa als hàbits de consum, Suárez assenyala que “el model cada vegada s’assembla més al del programari. Hi ha consum il·legal, però l’usuari comença a ser més responsable i, quan ho considera i detecta la seva qualitat, paga pels continguts digitals”. Segons el responsable d’Ocio Networks, l’usuari camina cap a un model mixt “on està disposat a pagar per certs continguts, mentre que d’altres només els consumiria si són gratuïts”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram