La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha sancionat la Societat General d’Autors i Editors per abusar de la seva posició de domini en la gestió i l’explotació dels drets de propietat intel·lectual d’obres musicals i audiovisuals. La multa puja a 2,95 milions d’euros.

La CNMC considera acreditada una infracció continuada de la Llei de defensa de la competència estatal i del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Segons l’ens regulador, l’abús es produïa per tres vies:

  • Mitjançant la imposició als socis de condicions que restringeixen tant l’atribució inicial a SGAE de la gestió de drets de propietat de forma parcial, com la revocació o retirada parcial de la seva gestió.
  • Per la venda conjunta i sense desglossament tarifari entre el repertori audiovisual i musical en la concessió d’autoritzacions i remuneració dels drets de reproducció i comunicació pública en el sector de l’allotjament.
  • Per la venda conjunta i una estructura tarifària que dificulta la comparació i contractació amb altres operadors en la concessió d’autoritzacions i remuneració dels drets de reproducció i comunicació pública al sector de la restauració.

La investigació es va iniciar el 2017 arran de les denuncies de les entitats DAMA (Drets d’Autor de Mitjans Audiovisuals) i Unison Rights.

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència considera que la SGAE ha abusat de la seva posició de domini en “imposar unes condicions estatutàries i contractuals que restringeixen injustificadament la llibertat dels seus socis per decidir si li atribueixen o li retiren en part la gestió dels seus drets”.

La CNMC explica que l’abús es produeix tant en el moment de l’assignació de la gestió com durant la vigència del contracte. “L’autor no pot decidir lliurement si vol atribuir-li la gestió de només una part dels seus drets, ja que la SGAE agrupa prèviament els drets en determinades categories a través dels seus Estatuts i no permet que se separin per a la seva gestió”, assenyala.

Per a l’ens regulador, l’obligació de cenyir-se a aquesta classificació “limita” la llibertat dels socis, i en conseqüència ha generat “obstacles a la lliure gestió de drets i al desenvolupament d’entitats de gestió alternatives a la SGAE, dificultant la competència”.

Reproducció pública

Competència conclou que la SGAE també ha abusat de la seva posició dominant en la concessió d’autoritzacions i remuneració dels drets de reproducció i comunicació pública d’obres musicals i audiovisuals mitjançant dues actuacions: la venda conjunta i l’absència de desglossament tarifari entre el repertori audiovisual i musical.

La CNMC explica que la paquetització es va produir tant en el sector de l’allotjament com en el sector de la restauració. “En no existir tarifes desglossades per al repertori audiovisual i musical, l’usuari (el restaurant o hotel amb aparells de reproducció musical o audiovisual) no podia conèixer els costos reals en què incorria per la seva utilització, ni podia comparar amb altres possibles ofertes d’eventuals competidors de la SGAE”, assenyala.

L’ens regulador afegeix que la venda conjunta en paquets obliga a qualsevol establiment que vulgui oferir continguts musicals per als seus clients a adquirir en el mateix acte els drets audiovisuals. I recorda que la SGAE és l’únic operador que ofereix drets de reproducció i comunicació pública de fonogrames o continguts musicals, de manera que “impedeix ofertes alternatives d’altres entitats de gestió o operadors del mercat”.

Per a Competència, tant la venda conjunta i sense desglossament de tarifes com l’aplicació de les categories de drets que impedeixen la gestió separada “obeeixen a l’objectiu d’enfortir la posició de la SGAE i dificultar l’entrada d’altres entitats de gestió alternatives”. Al seu parer, aquestes conductes “haurien impedit l’entrada i expansió de nous operadors en els mercats de gestió de drets de propietat intel·lectual d’autors i editors, i generat distorsions en l’activitat dels mercats d’allotjament i restauració”.

La Societat General d’Autors i Editors pot interposar un recurs contenciós administratiu contra aquesta resolució davant l’Audiència Nacional en el termini de dos mesos.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram