La Regidoria de Feminismes i LGTBI i l’Institut de Cultura de Barcelona s’han proposat potenciar la creació de les dones i impulsar una programació paritària entre dones i homes de les activitats culturals. Per avançar en aquesta direcció, el 2018 i el 2019 s’impartirà una formació dirigida a persones tècniques i programadores de l’ICUB sobre com incorporar la perspectiva de gènere a l’àmbit cultural.

La formació ha de servir per compartir dubtes i possibles estratègies de canvi amb tot el personal tècnic. En aquesta mateixa línia, a partir d’ara es treballarà per disposar de més dades que puguin aportar més informació. En paral·lel, dins del Consell de Cultura de Barcelona s’ha creat una comissió de gènere per fer un seguiment detallat de totes aquestes actuacions.

Durant el 2018 també es farà un seguiment de com s’implementa una major equitat de gènere en la programació en espais com ara museus, biblioteques, centres cívics i festivals. En aquest procés, s’agafaran com a radar alguns espais considerats clau per la seva territorialitat i representativitat en la programació pública de l’Ajuntament: el festival Grec, la Virreina Centre de la Imatge, la Biblioteca Jaume Fuster o centres cívics com el de la Barceloneta, entre d’altres. Amb l’anàlisi de les experiències es volen detectar les fórmules que funcionen i els possibles obstacles per al canvi.

Per altra banda, es publicarà una guia de recomanacions per superar la desigualtat de gènere en el sector cultural que sigui útil per al conjunt d’espais programadors de la ciutat.

Més enllà d’assolir una programació paritària es donarà suport a les xarxes de creació cultural que donin visibilitat i potenciïn la creació en femení. Per part de l’ICUB, se seguirà garantint la paritat en els jurats com ja s’ha fet el 2016 i el 2017, i es consolidarà el premi de dones joves creadores.

Un 32% d’autores programades

Amb aquestes actuacions es pretén corregir la desigualtat en la programació cultural, la qual queda palesada en un estudi de l’Ajuntament: el 2017, l’autoria de dones en les activitats programades va ser del 32,38% (l’any anterior es va quedar en un 24,61%).

Les diferències entre àmbits de programació són molt grans, i van des de l’1,25% de dones autores als grans auditoris al 54,55% als centres d’exposicions. A més, els festivals van comptar amb només un 35,06% de dones intèrprets solistes, mentre que en els grans auditoris van sobrepassar el 40%. En els centres d’arts escèniques es va interpretar obres de dones en un 32%. En canvi, en la conducció d’actes, especialment en museus i centres d’exposicions, un 75% van ser de dones.

Segons el document, els equipaments de proximitat són els més paritaris en relació al rol de les dones, amb una feminització en tasques de dinamitzador de tallers o activitats dirigides al públic infantil i familiar.

Per fer l’estudi s’han codificat 19.088 activitats realitzades entre 2016 i 2017 en 117 espais de programació municipals o en conveni (el 71% del total): arxius, biblioteques, centres cívics, centres d’exposicions, fàbriques de creació, festivals, grans auditoris, museus i col·leccions i sales d’art escèniques.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram