El Govern ha aprovat el pla estratègic Arxius 2030 – Pla d’arxius i gestió documental de Catalunya, l’eina amb la qual es vol fer possible que el sector s’adapti als canvis de paradigma resultant de l’avenç tecnològic.

El pla s’ha forjat amb tres objectius bàsics: revisar, completar i actualitzar el Sistema d’Arxius de Catalunya; conèixer l’entorn, les tendències i les forces de canvi que afectaran els arxius els anys vinents, i revisar les polítiques del Govern per elaborar un conjunt de mesures estratègiques que marquin les actuacions i les inversions necessàries, tenint en compte l’horitzó Arxius 2030.

Així doncs, el pla aspira a augmentar la rellevància dels arxius catalans i els seus professionals a l’interior de les organitzacions públiques i privades, alhora que en el conjunt de la societat.

El Departament de Cultura, juntament amb altres departaments de la Generalitat i el sector professional, ha treballat per elaborar per primera vegada un pla de caràcter estratègic consensuat amb el sector, el qual a més ha estat sotmès a consulta pública.

80 actuacions per a 8 objectius

L’execució es portarà a terme a través de dos plans d’actuacions quadriennals: un primer període 2023-2026, en el qual ja s’està treballant, i un segon 2027-2030.

El primer pla d’actuacions consta de vuit objectius estratègics que es desenvoluparan en 80 actuacions que s’han de dur a terme fins al 2027.

Els vuit objectius, són:

  • Gestió documental, accés a la informació i privacitat – Promoure el model marc de gestió documental en el context de l’administració digital i la gestió de la informació, que inclou la governança de les dades (planificació, producció i gestió), l’accés a la informació i la transparència amb respecte per la protecció de les dades de caràcter personal, amb l’objectiu de garantir els drets de la ciutadania.
  • Preservació, conservació, restauració i digitalització del patrimoni – Garantir la preservació, conservació, restauració i digitalització de la documentació a partir d’una visió integral i de futur que inclogui totes les èpoques, formats i suports.
  • Difusió, comunicació i participació – Potenciar la comunicació i la vinculació entre la societat i els arxius ampliant l’accés, la participació i les funcions socials, educatives i de recerca en consonància a les demandes i interessos de la ciutadania.
  • Equipaments i infraestructures – Reforçar els equipaments arxivístics a partir del treball en xarxa, la coordinació, la compartició de recursos i la creació de serveis transversals. Prevenir les situacions de risc derivades de l’emergència climàtica.
  • Formació i carrera professional – Definir un model de desenvolupament i consolidació de la formació i de la carrera professional d’arxivística, així com de professionals amb tasques vinculades a l’arxivística, la gestió documental i la gestió de dades.
  • Sistema i model de governança – Consolidar i adequar el Sistema d’Arxius de Catalunya per fer-lo inclusiu, sostenible i de qualitat i que abasti el conjunt del país.
  • Empresa i innovació – Potenciar i donar suport a la indústria dels arxius, la gestió documental i la gestió de dades, tot fomentant la col·laboració entre els sectors públic i privat, la innovació i la dinamització de nous productes i serveis.
  • Internacionalització – Impulsar la projecció internacional de la història, el patrimoni i la cultura del país, i donar suport a la presència dels professionals a l’exterior.

El compromís del Departament de Cultura és impulsar les actuacions aprovades al pla i retre comptes de manera periòdica al Consell Nacional d’Arxius i Gestió Documental, així com al conjunt de la societat.

Procés participatiu

En el procés d’elaboració del document es van organitzar set taules territorials obertes a tots els professionals del sector. En les taules hi van participar 237 persones que treballen als arxius locals, de la Generalitat, de les universitats, de l’Església catòlica, així com professionals d’empreses privades proveïdores de serveis i docents universitaris.

Així mateix, es van organitzar nou taules d’experts, amb 99 especialistes convidats en cadascun dels àmbits específics, que van ser: Els arxius del segle XXI; Els arxivers del segle XXI; La indústria dels arxius, la gestió documental i la gestió de dades; Administració electrònica i gestió documental; Accés a la informació i la transparència; La funció social i cultural dels arxius; La projecció dels arxius catalans a l’exterior; El Sistema d’Arxius de Catalunya.

El resultat dels debats d’aquestes taules va ser sistematitzat i sotmès a consulta pública mitjançant el portal Participa.cat, on es van rebre 45 propostes, de les quals 17 s’han incorporat al Pla d’Arxius i Gestió Documental.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram