El nou director del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), Xavier Albertí, va presentar aquest dilluns les línies d’actuació del seu programa, que tindrà com a eix central la concepció del teatre com un espai per a la “reflexió cívica” sense oblidar l’exhibició d’espectacles.

Una de les principals novetats és que cada temporada girarà al voltant d’un concepte temàtic que actuarà com a centre neuràlgic. La temporada 2013-2014 s’enfocarà en el concepte de frontera, partint de la base que més enllà de la física i territorial, també pot ser temporal, de pensament, cultural, ideològica i de transgressió, concepte que ofereix “múltiples” possibilitats d’investigació creativa i escènica.

Albertí també prepara un programa d’activitats, la majoria de les quals tindrà lloc a la tancada Sala Tallers, que pugui tenir “tant de pes” com les obres en cartell. Amb aquestes activitats, que articularan el programa social i pedagògic del TNC, es vol ajudar l’espectador a completar la seva assistència al teatre i transformar-la en una experiència més global i enriquidora.

Es crea una companyia jove

Cada temporada hi haurà un epicentre patrimonial que es dedicarà a normalitzar, mitjançant diverses activitats, la presència d’un determinat autor o gènere teatral que hagi quedat fora del cànon teatral català malgrat la seva rellevància artística. En la primera temporada l’epicentre teatral serà Serafí Pitarra.

A més, es crearà una companyia de teatre formada per 15 joves graduats en les tres darreres promocions de l’Institut del Teatre que s’encarregarà de treballar l’epicentre patrimonial de la temporada.

El suport a la dramatúrgia contemporània s’amplia

Albertí assegura valorar molt positivament el Projecte T6 endegat pel seu antecessor, i ha decidit fer créixer el projecte de suport a la dramatúrgia contemporània en diverses direccions. La més cridanera és la posada en marxa d’una Bústia de recepció de textos i la creació d’un comitè de lectura que s’encarregarà de rebre’ls i dinamitzar-los. La programació del TNC acollirà cada temporada diversos d’aquests textos.

A més, el TNC esdevindrà “ambaixador” de la projecció internacional dels autors contemporanis i d’intercanvi de les seves obres per mitjà de relacions internacionals amb teatres i institucions d’altres dramatúrgies contemporànies.

També fomentarà la circulació d’alguns d’aquests textos mitjançant la seva traducció, amb la col·laboració d’algunes universitats i finançat per l’Institut Ramon Llull.

Clubs de lectura

El Teatre Nacional vol fomentar la creació de nous públics, per a la qual cosa ha signat convenis amb la Xarxa de Biblioteques per crear clubs de lectura arreu del territori. El projecte estarà apadrinat per Josep Maria Benet i Jornet i el TNC formarà els conductors dels diferents clubs. Anualment, es farà una trobada amb tots els participants als clubs. A més, hi ha la voluntat de publicar els textos de la temporada per tal de portar el fet teatral més enllà dels escenaris.

Internacionalització

El TNC vol incrementar les accions adreçades a exportar produccions pròpies i coproduccions amb creadors catalans, i establir complicitats de creació i de coproducció amb teatres i companyies internacionals. En concret, té la intenció d’establir “relacions estretes” amb alguns dels principals traductors teatrals del català com John London, Laurent Gallardo, Clarice Plasteig, Davide Carnevali i Maria Chatziemmanouil, entre d’altres.

D’altra banda, la Maison Antoine Vitez també col·laborarà en la temporada 2013-2014 i compta amb una trentena de comitès de les principals llengües teatrals, entre els quals hi ha el Comitè Literari Català, que ha quedat integrat dins del comitè de lectura del TNC.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram