Si hi ha oferta, el 56,8% de la població prefereix consumir productes culturals en català; el 23,9% no es prefereix en català, i al 17,8% li és indiferent. Així ho indica la segona onada de 2013 de l’estudi Òmnibus del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO).

El Departament de Cultura destaca que la demanda potencial de productes en català fins i tot és superior al percentatge de població que té el català com a llengua habitual, que és del 44,9%.

L’estudi indica que vuit de cada deu catalanoparlants prefereixen consumir productes culturals en català, mentre que gairebé un de cada dos castellanoparlants prefereix fer-ho en castellà.

El perfil dels consumidors que prefereixen en major grau consumir productes culturals en català en català és més proactiu, més jove i amb més poder adquisitiu que la resta de consumidors. Concretament, per edats, la franja que es mostra més d’acord correspon al joves d’entre 18 a 24 anys, amb un 66,6%, seguits pels de 25 a 34 anys, amb un 58,1%. En relació als nivells d’estudis, l’enquesta mostra que les persones amb més formació prefereixen consumir productes en català.

Els residents en municipis petits són els que presenten més preferència de consum en català. Més concretament, set de cada deu dels que viuen en municipis de menys de 10.000 habitants prefereix consumir productes culturals en català, mentre que en els municipis d’entre 150.000 i 1 milió d’habitants aquests en representen a un de cada dos.

Pel que fa al lloc de naixement, el 64,3% dels nascuts a Catalunya prefereixen l’oferta en català, mentre que els nascuts a d’altres comunitats autònomes prefereixen per igual consumir productes culturals en català que en castellà. Els nascuts a la Unió Europea i a la resta del món, prefereixen consumir en català.

L’enquesta del CEO es va fer del 4 al 17 de desembre de 2013, amb una mostra de 1.600 persones de més de 18 anys, residents a Catalunya amb ciutadania espanyola.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram