El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts reivindica la importància de la formació artística i cultural en temps no lectiu i al llarg de tota la vida. Així ho ha fet aquest dijous en la presentació de l’Estudi de l’oferta educativa no formal en l’àmbit artístic a Catalunya. Aplicació dels instruments metodològics, anàlisi descriptiva i interpretativa i propostes de millora, elaborat per la pedagoga Núria Obiols.

El document segueix la línia de treball endegada amb l’Aproximació a l’ecosistema dels ensenyaments artístics de caràcter professional que el CoNCA va presentar el 2016. Una de les xifres de l’estudi és que la música, la dansa i l’art dramàtic representen el 75% de l’oferta en educació artística no formal a Catalunya. L’anàlisi se centra en 2.295 entitats pròpies d’educació no formal entre 2017 i 2018.

L’objectiu de la cartografia que s’ha presentat és incrementar el reconeixement de l’educació no formal, aportar evidències per millorar la seva qualitat i impulsar l’equilibri en l’oferta territorial. El CoNCA ha proposat la seva inclusió en la iniciativa Educació 360, impulsada per la Fundació Jaume Bofill, la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, amb la voluntat de connectar l’educació formal i no formal per fer convergir els aprenentatges en els temps lectiu i no lectiu, i a la vegada implicar tota la comunitat i afavorir l’equitat també en l’accés a la formació artística.

El nou estudi s’ha presentat en una jornada monogràfica a l’Ateneu Barcelonès durant la qual s’ha debatut sobre com incidir en l’articulació d’aquesta oferta d’educació artística.

Les especialitats en l’educació artística no formal a Catalunya són la música, la dansa i l’art dramàtic, disciplines que representen un total del 75% de l’oferta. Són les seccions més nombroses quant a entitats i sobre les quals ha calgut aplicar un mostreig proporcional donada la impossibilitat de fer-ne una anàlisi completa. Hi ha 26 comarques que tenen una puntuació alta, entre el 2 i el 3, la qual cosa representa el 62% del territori. Si atenem a la mitjana, hi ha 34 comarques (81%) que mostren una activitat superior a la mitjana.

A nivell territorial, tot i que el Barcelonès té la concentració d’entitats més gran en totes les especialitats, hi ha comarques que per la seva densitat de població ofereixen proporcionalment més educació artística no formal. En les especialitats majoritàries, destacarien el Baix Llobregat, el Gironès, el Maresme i el Tarragonès.

L’estudi de Núria Obiols també constata la complementarietat entre l’educació no formal i la informal. Les franges d’edat més destacades en aquesta vessant educativa són les d’infància, adolescència i joventut. Entre la variada tipologia d’entitats que programen aquests ensenyaments a Catalunya, tant de caire no formal com informal, predomina l’entitat privada. Tres quartes parts de les entitats analitzades ho són. L’estudi també constata el progressiu increment en la seva creació des de la dècada dels 90.