L’Arxiu Nacional de Catalunya ha ingressat a les seves instal·lacions a Sant Cugat del Vallès el fons documental de Ricard Salvat i Ferré (Tortosa, 1934 – Barcelona, 2009), considerat una figura clau del teatre català de la segona meitat del segle XX.

Durant els primers mesos de 2020, l’Arxiu Nacional i la Fundació Ricard Salvat van treballar conjuntament en la selecció definitiva dels materials, l’organització del fons documental i la preparació del seu ingrés físic.

L’arribada material estava prevista per a finals de març en el marc dels actes d’homenatge en record de Salvat, organitzats per diverses institucions i el Departament de Cultura els mesos anteriors coincidint amb el desè aniversari de la seva mort. Però la crisi sanitària per la Covid-19 i el confinament van obligar a ajornar el trasllat de la documentació, que finalment s’ha fet aquest dilluns.

La conservació i difusió de l’arxiu personal de Ricard Salvat és un element “molt rellevant” per al coneixement del món dramàtic de la segona meitat del segle XX, segons destaca la Conselleria.

En els propers mesos, l’Arxiu Nacional durà a terme els treballs tècnics de classificació, descripció i instal·lació definitiva del fons, amb l’objectiu de posar-lo a disposició de tothom tan aviat com sigui possible.

Contingut

L’arxiu de Ricard Salvat ocupa aproximadament 90 metres de documentació (209 caixes de trasllat). D’una banda, inclou la documentació pròpia generada com a director d’escena, autor, productor, empresari, actor, catedràtic universitari, conferenciant i director de festivals; de l’altra, l’aplegada com a estudiós del teatre, l’estudi d’obra aliena o com a assistent en molt diversos congressos i festivals d’arreu del món.

El Departament remarca que la part “més rellevant” del fons gira al voltant de l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual (EADAG), que Ricard Salvat va crear amb Maria Aurèlia Capmany (1960-1975). Aquest inclou documents de gestió, correspondència, manuscrits, mecanoscrits, crítiques i reculls de premsa, programes o cartells. Així mateix, conserva programes, fotografies i textos dels primers muntatges de Salvat, de l’època del Teatre Viu, de l’Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB), de la Companyia Adrià Gual (1962-1985), dels anys d’existència de l’Escola d’Estudis Artístics de l’Hospitalet de Llobregat (EEA, 1975 i 1978).

També conté materials relacionats amb la seva participació en múltiples jornades i congressos, amb l’activitat docent universitària i amb la creació del Departament Experimental de Teatre (DET), després Institut d’Experimentació Teatral (IET) i finalment Associació d’Investigació i Experimentació Teatral (AIET).

Els fons aplega també un gran volum de programes de mà d’espectacles, cartells, fotografies, vídeos, cintes magnetofòniques, DVD de diferents espectacles, crítiques, entrevistes i articles sobre la feina de Ricard Salvat aquí i a l’estranger.

L’arxiu consta també de materials relacionats amb la seva tasca com a membre de la Comissió Internacional de Difusió de la Cultura Catalana (1990-1991), president de la Secció Catalana del Consell Mundial de la Pau, així com amb la seva activitat com a escriptor i estudiós del teatre.

Cultura destaca també més d’una vintena de carpetes que apleguen la seva correspondència personal (principalment, entre els anys 1970 i 2000), els seus dietaris personals, així com els seus textos i escrits creatius.