La coproducció basco-catalana El hoyo ha estat la gran triomfadora de la 52a edició del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya amb quatre guardons, entre els quals el de millor pel·lícula.

És el primer cop que un film amb producció catalana guanya el principal premi del Festival de Sitges. També és la primera vegada que ho fa una pel·lícula de l’Estat en solitari (el 1994 es va guardonar Justino, un asesino de la tercera edad però ex aequo).

En concret, l’òpera prima de Galder Gaztelu-Urrutia ha estat distingida amb el guardó a millor pel·lícula, a millors efectes especials (Iñaki Madariaga), el premi del públic al millor film, i el premi de la crítica al director revelació.

El hoyo és una coproducció de Basque Films i Mr Miyagi Films protagonitzada per Iván Massagué, Antonia San Juan i Zorion Eguileor. La pel·lícula situa desenes de persones en un clot que està dividit en diverses plantes, i en cadascuna hi ha només dues persones. Cada mes aquestes persones canvien de nivell, i no és el mateix estar a la primera planta que a la vuitantena, ja que és menys el menjar que els toca en els nivell inferiors.

Nancy Bishop, membre del jurat, va assenyalar que El hoyo cobreix “tots els aspectes de la depravació humana”, tot destacant que “tracta amb excel·lència els aspectes de producció, d’interpretació i efectes especials, i és una pel·lícula única”, segons recull l’ACN.

Per la seva part, Anurag Kashyap, també jurat, va dir que El hoyo “és la pel·lícula més original que ha vist en els darrers temps amb referències polítiques que t’ajuden a creure en el món”.

Palmarès 2019

Secció Oficial Fantàstic

  • Millor pel·lícula: El hoyo, de Galder Gaztelu-Urrutia
  • Direcció: Kleber Mendonça Filho i Juliano Dornelles, per Bacurau
  • Interpretació masculina: Miles Robbins, per Daniel Isn’t Real
  • Interpretació femenina: Imogen Poots, per Vivarium
  • Guió: Mirrah Foulkes, per Judy & Punch
  • Efectes especials: Iñaki Madariaga, per El hoyo
  • Fotografia: Manu Dacosse, per Adoration
  • Música: Dan Levy, per J’ai perdu mon corps
  • Premi especial del jurat: Adoration, de Fabrice du Welz
  • Gran premi del públic a la millor pel·lícula: El hoyo, de Galder Gaztelu-Urrutia
  • Curtmetratge de gènere fantàstic: Polterde Álvaro Vicario
  • Menció: els nens d’Adoration Thomas Gioria i Fantine Harduin
  • Menció: Achourade Talal Selhami

Noves Visions

  • Millor pel·lícula: Dogs Don’t Wear Pantsde J-P Valkeapäa
  • Direcció: Mattie Do, per The Long Walk
  • Curtmetratge: Lucienne mange une auto, de Geordy Couturiau
  • Menció especial: Nina Wu, de Midi Z
  • Menció especial: Jesus Shows You the Way to the Highway, de Miguel Llansó
  • Menció especial: Hail Satan?, de Penny Lane

Panorama Fantàstic

  • Premi del públic a la millor pel·lícula: Extra Ordinaryd’Aike Ahern i Enda Loughman

Midnight X-treme

  • Premi del públic a la millor pel·lícula: The Devil Fishde David Chuang

Focus Àsia

  • Premi del públic a la millor pel·lícula: The Gangster, the Cop, the Devil, de Lee Won-Tae

Sitges Documenta

  • Premi del públic a la millor pel·lícula: La venganza de Jairo, de Simón Hernández

Méliès Awards

  • Méliès d’Argent a la millor pel·lícula: Adoration, de Fabrice du Welz
  • Méliès d’Argent al millor curt: Children of Satan, de Thea Hvistendahl

Blood Window

  • Premi Blood Window: Breve historia del planeta verde, de Santiago Loza

Òrbita

  • Millor pel·lícula Òrbita: Huachicolero, de Edgar Nito

Jurat de la crítica

  • Premi de la crítica José Luis Guarner: Bacurau, de Kleber Mendonça Filho i Juliano Dornelles
  • Premi Citizen Kane al director revelació: Galder Gaztelu-Urrutia, per El hoyo

Carnet JOVE

  • Premi Jurat Carnet Jove al millor llargmetratge de gènere fantàstic: Bacurau, de Kleber Mendonça Filho i Juliano Dornelles
  • Llargmetratge d’animació: Ride Your Wavede Masaaki Yuasa
  • Curtmetratge d’animació: The Lonely Orbit, de Frederic Siegel i Benjamin Morard

Brigadoon

  • Premi Brigadoon Paul Naschy: Marc Martínez Jordán, per Tu último día en la Tierra

Sitges Cocoon

  • Millor pel·lícula Sitges Cocoon: Gloomy Eyesde Jorge Tereso i Fernando Maldonado

SGAE Nova Autoria

  • Direcció: ex aequo Pau Bösch i Berta Galvany, per La mugre (UPF), i Marina Espinach, per Cuando acabe el verano (Bande à Part)
  • Guió: ex aequo Agustín Elizalde i Carlos Villafaina, per Gusanos de seda (ESCAC), i Marina Espinach, per Cuando acabe el verano (Bande à Part)
  • Música: Juan Luis Pérez, per Gusanos de seda (ESCAC)
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram