L’escriptura de guió a Espanya. Un estudi de la professió, publicat per la Fundació Autor, indica que el 29% de guionistes es dediquen en exclusiva a la seva activitat, mentre que el 51,9% la comptabilitza amb altres feines, i el 18,9% es dedica principalment a altres activitats.

Entre els que tenen treballs complementaris, només per a un 19,2% la major part dels ingressos provenen d’escriure guions. En concret, per a un 8,3% escriure guions li comporta més del 80% dels ingressos; per al 8%, entre el 60 i el 80%; per al 8,7%, entre el 40 i el 59%; per al 17,6%, entre el 20 i el 39%; mentre que per al 51,6% suposa entre el 20 i el 39% dels ingressos.

Dins de la professió, els treballs més habituals són fer guions per a sèries de televisió (54,5% dels enquestats), seguits dels de cinema (49,7%), documentals (28,1%), altres programes de televisió (25%), curtmetratges (13,7%) i publicitat (7,2%).

La majoria de les activitats complementàries es produeixen dins el mateix sector de l’audiovisual (un 55%), però també hi ha feines en àmbits com les arts escèniques i musicals (16,1%), publicitat i comunicació (10,9%), gestió cultural (7,7%), literatura (6,9%), serveis empresarials i de gestió (6,2%), premsa (4,3%) i docència (4,1%). D’aquestes activitats, el 82,9% són per a empreses privades i el 24,4% ho són per entitats públiques.

Només el 16,3% té un sou fix

L’estudi, que ha entrevistat 478 professionals de tot l’Estat, mostra que el 62,3% treballa com a autònom, professional independent, freelance o altres modalitats no assalariades.

El document també conclou que el 54,2% dels guionistes ha estat remunerat per aquesta feina en el darrer any. De fet, només el 16,3% percep un sou fix, mentre que un 10,3% cobra per feina realitzada i treballa de forma regular, i el 67,5% cobra per feina feta i treballa de forma irregular.

En aquest sentit, un 39,2% afirma que no sempre utilitzen un contracte laboral o d’encàrrec, cosa que posa de manifest la seva situació de desprotecció.

22.000 euros d’ingressos de mitjana anual

Pel que fa als ingressos, en els darrers tres anys el 23% de professionals ha cobrat entre 18.000 i 36.000 euros de mitjana anual per la feina de guionista; el 13,7%, menys de 3.000 euros anuals; el 12,8%, entre 3.000 i 6.000; l’11,8%, entre 6.000 i 12.000 euros; el 9,2%, entre 12.000 i 18.000, i el 4,4% entre 36.000 i 42.000 euros de mitjana anual. Així doncs, la mitjana anual es situa en els 22.018,67 euros, malgrat com es pot veure la situació és molt variable.

L’evolució de les retribucions en els darrers tres anys ha estat descendent. Un 39,9% assenyala que gairebé no ha rebut ingressos per l’activitat de guionista en aquest període; el 30,5%, que s’han reduït significativament; el 18,7% assegura que s’han mantingut pràcticament estables, i per al 3,7% s’han incrementat significativament.

Encàrrecs no realitzats

L’aportació dels drets d’autor als ingressos totals del guionista se situa entorn del 8,3% per al conjunt del col·lectiu. Per al 42,9% suposa un 5%; per al 22,2%, entre el 5 i el 15%; i per al 7,2% entre el 15 i el 25%. A més, només el 20,2% dels guionistes es reserva els drets de reproducció i distribució per a ús domèstic, i tan sols el 2,5% ha rebut drets per explotació d’obres en internet.

El fet de cedir o escriure guions que finalment no es produeixen està molt generalitzat: el 79% dels guionistes s’ha trobat alguna vegada en aquesta situació, i d’aquests només un 19% declara haver rebut el pagament complet del guió, mentre que el 48,2% ha estat pagat parcialment i el 31,1% no ha estat pagat.

A més, un 56% ha cedit en alguna ocasió guions a productores perquè elsmogués: al 5% li van pagar pel treball, al 27,7% per un contracte d’opció, i al 65,7% no li van pagar res.

Inseguretat en la feina

En general, la majoria guionistes no se senten justament valorats i entenen que la seva retribució no reflecteix la seva aportació real a l’obra audiovisual. Entre els elements que més insatisfacció causen entre la professió hi ha la inseguretat que suposa la irregularitat de la feina (53,7%), la manca d’oportunitats (31,5%), la falta de reconeixement de la seva tasca (27,2%), els baixos ingressos (23,4%), el tenir que comptabilitzar-ho amb altres ocupacions (12,4%) i les moltes hores de feina (8,4%).

Pel que fa als principals problemes que afecten la professió, un 57,1% reitera que és la inseguretat en la feina; un 36,7% la poca inversió en I+D; el 30,8% la valoració inadequada de les obres, i el 21,5% esmenta l’impagament dels guions. Quant al darrer punt, el 20% ha reclamat algun cop via judicial el pagament pendent d’un treball, i el 65,7% ha obtingut resultats favorables.

Futur incert

També es percep entre els professionals una profunda preocupació pel que fa a les perspectives de futur, generalitzable a la indústria cultural en el seu conjunt. Així, el 52,9% creu que en els propers dos anys la seva situació professional empitjorarà; un 16,6% creu que es mantindrà, i un 12,3% que millorarà. A més, un 59,7% opina que en cinc anys la crisi farà reduir l’activitat, motiu pel qual un 20,8% creu en aquest període ja haurà abandonat la professió.

A més, el 81% troba que la pujada de l’IVA cultural tindrà efectes negatius en el sector audiovisual, i un 64,4% considera que repercutirà negativament en la seva activitat malgrat l’escriptura del guió ha quedat exempta de l’increment de l’IVA.

Finalment, els guionistes veuen imprescindible prendre mesures com la implementació de mesures concretes que fomentin la cultura, algunes generalitzables a la indústria en el seu conjunt (com a prioritàries, els suport a petites i mitjanes empreses culturals i la revisió de la fiscalitat a autors), i altres específiques del sector audiovisual, entre les que en destaca la necessitat de donar suport a la distribució del cinema espanyol i potenciar la figura de l’autor a la televisió.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram