Foto: Gemma Sánchez / ACN

El 30 de juny abaixarà la persiana Llorens Llibres, una llibreria històrica situada al centre de Vilanova i la Geltrú. Amb 52 anys de trajectòria, l’establiment, de tradició familiar, arriba al punt i final per la jubilació de la seva propietària i per la manca de relleu generacional. La responsable de Llorens Llibres, Rosana Lluch, relata a l’ACN que ha complert 65 anys recentment i ha pres la decisió degut a la pressió que arrossega durant els darrers anys. “L’estrès per satisfer la immediatesa que exigeixen els clients, que volen el llibre ja, és massa fort”, apunta, tot recalcant: “Calia acabar”. Lluch rep aquests dies constants visites de clients que mostren la seva comprensió i tristesa per la fi d’un negoci emblemàtic.

Llorens Llibres és una llibreria situada des de 1971 al carrer dels Caputxins de Vilanova, una de les artèries comercials de la ciutat. La va obrir Llorenç Lluch. Els seus cinc fills i filles l’ajudaven de forma compaginada amb els estudis universitaris, mentre que el 1988 una d’elles, Rosana Lluch, va integrar-se plenament en el dia a dia del negoci coincidint amb una reforma per ampliació i el primer procés d’informatització. Des d’aleshores ha estat la cara visible de Llorens Llibres, i es defineix com una “apassionada” de la lectura.

Pel que fa al nom de l’establiment, detalla que la intenció de la seva mare era que fos conegut com a ‘Cal Llorenç’, en referència al nom del pare de la família, però va topar amb diverses persones que no sabien pronunciar-ho correctament i en deien ‘Cal Llorenc’, “perquè a finals del franquisme l’ús del català era molt minso”, explica Rosana Lluch. Davant la situació, diu que la seva mare va preferir canviar la ‘ç’ final per una ‘s’, de manera que tothom pogués pronunciar ‘Llorens’. “Va decidir escriure-ho malament però garantir que ho dirien bé”, apunta.

Lluch fa 35 anys que és al capdavant del negoci, on “cada dia” ha fet recomanacions als clients, tant a aquells més fidels com als esporàdics. Reivindica que la seva feina “no la pot fer qualsevol”, perquè requereix d’un bagatge i coneixements molt específics, els quals li han permès convertir-se en llibretera “de referència” per a molts clients. Alguns li han confessat que, més enllà de la lectura, el pas per la botiga també els permet “fer una xerradeta” periòdica.

L’estrès, el detonant

Explica que la decisió d’abaixar la persiana ha estat complicada però necessària. “Són moltes hores diàries durant sis dies a la setmana, i ara sembla que la salut se’n ressent”, relata, mentre assegura que la llibreria li ha “compensat molt” tota la dedicació que hi ha destinat. “Però necessito aturar-me i fer altres coses que no puc fer mai”, afegeix.

L’estrès ha estat la causa principal de salut que l’ha dut a decidir jubilar-se, “perquè hi ha molta pressió per fer-ho bé i dur el llibre ràpid al client, mentre altres empreses ens ataquen fent canviar els hàbits de consum”. Lamenta que “el client s’ha tornat molt exigent per tenir les coses el més aviat possible, i això desencadena un ritme de treball massa fort”.

Amb el 30 de juny a l’horitzó com a data de tancament, admet que moltes nits no pot dormir i que sent un “cúmul d’emocions barrejades”. Les més positives, els clients. Molts diuen que “enyoraran la llibreria però també comprenen la decisió”. “Això és el més bonic que hi pot haver, perquè nosaltres ens hem limitat a tenir un comerç que alhora és cultura, i que ha acabat sent més que una feina”, destaca.

Negoci i sector, a l’alça

D’aquests 52 anys de negoci, garanteix que la trajectòria ha estat ascendent, si bé assegura que la pandèmia de la covid els va “colpir” el març del 2020. La incertesa els va dur a vendre alguns llibres d’estraperlo “perquè era quan la gent més necessitava la lectura”, i destaca que mica en mica va agafar volada la venda a través del portal web. La covid afirma que va ser la crisi més crítica, si bé precisa que totes les crisis econòmiques els han sacsejat en major o menor mesura, “però s’han aconseguit superar gràcies als lectors”.

Pel que fa a la trajectòria viscuda com a sector llibreter, Lluch celebra que “ha evolucionat moltíssim”. De posar el preu a mà a les primeres pàgines, a fer unes fitxes manuals, fins a crear unes matrius que els permetien controlar quins llibres s’havien venut. Un recorregut que va derivar a fer un pas més enllà i situar lectors de codis de barres a diferents punts de la llibreria perquè els clients consultessin els preus dels llibres.

Lluch recorda, però, que es van avançar “massa” quan van implantar aquell sistema, de manera que van haver d’esperar que els clients s’hi acostumessin més endavant gràcies a la implantació de lectors similars en altres comerços.

Tot i aquesta evolució, assenyala que el sector té algunes assignatures pendents, com la creació de fitxes úniques “ben fetes” de cada llibre per part de les editorials, de manera que la classificació no sigui a parer dels llibreters. També l’inquieta la possibilitat que al sector s’hi imposi un mercat de preu lliure.

I és que, si bé celebra que actualment les grans editorials indiquen el preu imprès a la contracoberta, adverteix que hi ha països europeus on també hi havia preus tancats i s’ha fet marxa enrere. Això només ha beneficiat, diu, els grans best sellers i ha encarit desmesuradament obres més reduïdes, com els assajos.

Preguntada per l’estat del consum lector, assegura que la literatura en català passa per un bon moment entre infants i joves, tot i que lamenta que hi ha diverses obres per a adolescents de les quals només hi ha versió en castellà. “I les noies ho demanen en català perquè, en general, és la llengua amb què se senten més còmodes”, apunta.

Ja a les franges adultes, critica que molts lectors acaben perdent l’hàbit “perquè només els mou la immediatesa, que és el gran drama d’aquest moment”. Lluch qüestiona que part de la societat expressi que no té temps per llegir “mentre està apuntada a quatre plataformes d’streaming i no es perden detall de les xarxes socials”: “És clar que no els queda temps!”.

Els que sí troben l’estona per gaudir de la lectura mostren aquests dies la seva estima per Llorens Llibres, amb un degoteig constant de clients que volen adquirir una última novel·la abans del tancament. El dia 30 al vespre, Lluch preveu trobar-se amb els clients més fidels en un petit comiat quan hagi abaixat la persiana per darrer cop. No descarta que a última hora aparegui un llibreter interessat en negociar un traspàs factible, però adverteix que ja ha rebut motes propostes “i cap d’elles acaba sent real per garantir la continuïtat del negoci a llarg termini”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram