Òscar Piera (Benissa, La Marina Alta, 1988) és el CEO i director de projectes de la cooperativa Tresdeu Media i l’editor de la revista Tresdeu, el magazín online líder en informació en valencià sobre cultura i tendències. Va estudiar Dret a la Universitat de València i s’ha especialitat en cooperativisme, economia digital i creació d’audiències. Tresdeu Media s’ha especialitzat en la difusió de la cultura, la creació i la gestió de continguts i de peces audiovisuals. A Comunicació 21, Piera posa de manifest la necessitat de seguir apostant per la cultura en valencià.

L’activisme i l’estima per la cultura valenciana són els ingredients que es cuinen a Tresdeu Media?
Sí, així és. En el meu cas, des de ben jove milito en l’activisme cultural i polític al País Valencià. En el meu poble, Benissa, organitzàvem el Festaborigen, un festival de música lliure, i a partir d’aleshores, fruit d’aquell lligam, va sorgir la possibilitat de fer un blog sobre la música valenciana. Aquesta va ser la llavor del que acabarà sent Tresdeu Media, que va néixer en un pis d’estudiants.

Com a curiositat, a què respon el nom de Tresdeu?
És el temps que dura una cançó: tres minuts i deu segons. Endevinar quina cançó és vos ho deixem a vosaltres!

El vostre segell s’ha fet un lloc en l’ecosistema comunicatiu valencià. Com ha estat aquest procés d’arrelament?
Tot va iniciar-se en 2011, quan el col·lectiu de professionals al voltant de Tresdeu Media s’associa arran de la confluència de la revista Tresdeu.com i el projecte Graphic Records. En aquests quasi 10 anys ens ha permès situar-nos al mapa dels estudis creatius i de comunicació del País Valencià.

A Tresdeu es cuina la música i la cultura en valencià.
En els inicis el fil conductor va ser la música valenciana per afavorir-ne la normalització, especialment entre la gent jove. Més enllà d’especialitzar-nos en alguna música concreta, vam voler trencar les etiquetes i encabir tots els estils i llengües. Així vam convertir Tresdeu en l’aparador de tota la música que es feia al país.

La publicació ha evolucionat?
Amb els anys hem evolucionat la idea inicial per apostar per la cultura en general i l’entreteniment. Tresdeu ha passat de ser una revista musical fins a ser un digital de cultura i tendències. Posem en valor la cultura incipient que es cou en valencià, i molts dels actors troben en la nostra capçalera una eina de projecció. Hi ha hagut casos de grups musicals o youtubers que, fruit de la descoberta en la nostra capçalera, ha estat un punt d’inflexió en la seva carrera artística. Després de quasi deu anys, Tresdeu lidera la informació cultural i de tendències al País Valencià per davant de capçaleres culturals en castellà.

“Els Premis Tresdeu han servit per generar noves sinergies entre els mateixos protagonistes del sector i han permès que la xarxa cultural valenciana s’enforteixi”

Però Tresdeu és molt més que una revista.
Sí, i és fruit de la interdisciplinarietat que hem aconseguit entre la implicació de tots els actius que en formem part. Aquesta combinació d’especialitats ens ha permès l’edició de la revista Tresdeu, la comunicació de continguts i la producció audiovisual. Des de programes de televisió, videoclips i espots. A més editem la publicació impresa de la capçalera Festiu, una guia de festivals valencians amb un tiratge de més de 15.000 exemplars gratuïts.

Tresdeu Media capitalitza l’edició de videoclips de les principals bandes valencianes.
Així és. En els darrers anys hem treballat amb La Raíz, Los Chikos del Maíz, Zoo, Riot Propaganda, Aspencat, Smoking Souls, Mafalda i molts més. Així, les nostres produccions sumen milions de visites a plataformes com YouTube i, fins i tot, aquests clips ens han valgut diversos premis i nominacions.

A Tresdeu també repartiu premis.
Sí, enguany hem celebrat la tercera edició dels Premis Tresdeu, que serveixen com a estímul per a joves creadores i creadors valencians. L’acte de lliurament de premis se celebra a l’espai La Mutant de València. Les edicions abans de la pandèmia sempre s’emplenaven de gom a gom. Uns premis que han servit per generar noves sinergies entre els mateixos protagonistes del sector i han permès que la xarxa cultural valenciana s’enforteixi.

La cultura és un dels sectors que està patint més la pandèmia. Què ha canviat aquests mesos per a Tresdeu Media?
Durant la pandèmia ens hem vist obligats a hivernar i a passar-ho sota mínims, ja que econòmicament està sent un temps complicat, perquè s’hi ha sumat la manca de subvencions a mitjans de comunicació en valencià. Així i tot, en l’àmbit creatiu han estat uns mesos molt intensos que ens han portat nous projectes que aviat veuran la llum. També va nàixer Foguera, un fanzín amb la participació d’una quarantena d’escriptors, escriptores i artistes valencianes.

Heu redissenyat el portal.
Així és. Aprofitant el redisseny del web hem donat a conèixer la secció Participa, en la qual ens dotem de la possibilitat de crear projectes de micromecenatge per donar visibilitat a nous projectes que vulguem finaçar conjuntament amb els lectors i lectores. A més hem incorporat productes de marxandatge per generar més recursos per garantir la viabilitat de Tresdeu. Hi ha molts altres projectes que ens serviran per consolidar l’obertura que vam fer a la cultura, l’entreteniment i les tendències més enllà de la música.

I el futur, quina mirada té des de la cooperativa?
Volem que Tresdeu seguisca sent un referent entre els i les joves valencianes i ens anirem adaptant dia a dia per seguir demostrant que es pot crear imaginari col·lectiu en valencià i vinculat a aquest món globalitzat del segle XXI.