Des de ja fa gairebé un any, l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya va decidir crear un nou projecte especialitzat en la digitalització en 3D de figures de bestiari festiu. Els principals objectius d’aquest treball són recuperar les peces d’imatgeria malmeses i fomentar la divulgació del bestiari en l’àmbit acadèmic, i també contribuir a la pervivència dels elements de patrimoni material i incorporar elements d’innovació tecnològica a la cultura popular i tradicional catalana.

El 6 de novembre de 2019 van rebre el premi a la Iniciativa Innovadora per aquest treball durant la gala dels III Premis Antoni Carné de l’Associacionisme Cultural Català. Aquesta categoria es va crear recentment amb el propòsit de reconèixer projectes de cultura popular catalana que hagin introduït elements tecnològics, innovadors i originals.

Amb motiu de l’obtenció d’aquest guardó, hem entrevistat novament al president de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya, Mateu Tres. Uns mesos abans, també havíem conversat amb ell per reflexionar sobre la innovació dins de la cultura popular catalana. En aquesta ocasió, ens centrarem a conèixer en quin estadi es troba el projecte de digitalització de figures 3D.

Després de les fases d’estudi, pilotatge i preproducció del projecte… en quina etapa us trobeu ara?
Estem finalitzant la fase de producció, que consisteix a aplegar les figures d’imatgeria festiva per poder escanejar-les en escala. Seguidament, es passarà a un procés de postproducció en escala. Ens queden encara entre dues i tres setmanes per acabar aquesta etapa. Agrupem al voltant de 15-20 figures per setmana per optimitzar el temps. Totes aquestes figures estan al voltant d’una setmana en custòdia nostra per poder fer tots aquests treballs d’escaneig.

Quantes figures heu escanejat fins ara i quantes persones hi esteu implicades activament?
Hem arribat al voltant del centenar de figures. Tenim 220 entitats federades, així que hem volgut afavorir l’escaneig d’aquestes figures primer. També hem donat prioritat a aquelles figures que són més antigues i/o que estaven més malmeses. Respecte a les persones implicades, en som una dotzena. Ens encarreguem, sobretot, de la part logística. Coordinem la rebuda de les figures i el retorn de les figures.

Quines dificultats us heu trobat al llarg de tot aquest procés?
La fase d’estudi legal del projecte ens ha costat força. Hem hagut de trobar l’equilibri entre preservar aquesta informació per tal que tingui un valor divulgatiu i de difusió, però a la vegada blindant aquests materials per regular-ne l’ús mercantil i econòmic. Ens ha suposat moltes hores amb advocats per definir aquestes bases.
Les altres parts que ens han costat moltíssim han estat la logística i la tècnica. D’una banda, tenim entitats federades d’arreu del país, així que ens hem hagut de coordinar tot un centenar d’entitats per organitzar els desplaçaments i entregues de les figures. D’altra banda, actualment a Catalunya no hi ha massa escàners 3D. És un projecte que no depèn únicament de nosaltres i són condicionants que no podem controlar del tot.

El 6 de novembre passat vau guanyar el Premi a la Iniciativa Innovadora als III Premis Antoni Carné. Heu pensat a quina part del projecte podreu destinar el premi en metàl·lic?
Justament tot el desplegament de la part tècnica ha suposat un sobrecost, així que ens aniran molt bé aquests diners per cobrir-la. En algun moment, fins i tot, ens vam plantejar rebaixar les expectatives i escanejar menys figures, però finalment vam decidir tirar-ho endavant. Tota aquesta feina, però, tampoc hauria estat possible sense l’ajuda de la Fundació puntCAT, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Espai Creatiu SL i prop d’un centenar d’associacions del món del bestiari festiu.

Hi haurà una presentació oficial del projecte?
Sí. Està previst fer una presentació del projecte de cara al febrer de 2020 per així visibilitzar el treball que estem fent i presentar uns primers resultats. Abans d’aquesta presentació acabarem d’elaborar el producte final, que consistirà a desenvolupar una plataforma per visualitzar i descarregar les figures. Tot i això, encara que es presentin uns primers resultats, el projecte de digitalització de figures 3D és perpetu. Si pretenem salvaguardar el patrimoni, la informació no té una caducitat.

La digitalització de figures 3D és només una de les moltes iniciatives que dueu a terme com a Agrupació del Bestiari Festiu. Com et sents al respecte?
Amb una mica de mal de panxa [riu]. D’una banda, són hores de sacrifici, molta dedicació i molts nervis, perquè a vegades no és fàcil gestionar aquest tipus de projectes. No és el mateix treballar en una entitat local on tot està geogràficament a prop, pots venir els vespres i quedar amb una certa facilitat. Nosaltres movem gent d’entitats d’arreu del país, i això és molt complicat, no és fàcil gestionar projectes des de la distància i quedar amb la gent. D’altra banda, sents satisfacció per tota la feina feta, la qual intentem fer sempre de la millor manera que sabem.

Text: Cristina Costa Siles / Ens de comunicació / AMIC

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram