Amb el tancament dels cinemes per la crisi del coronavirus diverses distribuïdores van apostar per traslladar estrenes en cartera a plataformes digitals. Era això o ajornar-les a un calendari de reobertura incert. Un mes i mig després, i quan ja s’ha posat data a un desconfinament limitat de les sales, alguns creuen que aquesta “finestra” d’exhibició romandrà. “Ara i en el futur pot continuar sent un aliat de les sales de cinema” opinen a A Contracorriente, creadora de la Sala Virtual de Cine. Des de la distribuïdora La Aventura sostenen que “contribuirà a derruir esquemes inamovibles” en la comercialització tradicional del cinema, mentre a Filmin han obert els braços a aquests “experiments”. Els exhibidors, per contra, hi posen límits.

Els distribuïdors i plataformes consultats per l’ACN coincideixen que el sector ha fet de la necessitat virtut, i que l’estrena online d’alguns títols que haurien d’haver aterrat primer als cinemes ha tingut un bon rendiment. Mai al nivell d’una estrena física, subratllen, però sí com a alternativa provisional a les sales i com a “experiment” a llarg termini.

Per alguns, fins i tot, això pot haver accelerat un “pla de futur” que, asseguren, ja està traçat des dels grans estudis: que la plataforma sigui més important que la gran pantalla. Ho apunta Ferran Herranz, un dels dos socis de la distribuïdora independent La Aventura, que va tenir l’encert de fer-se amb els drets de l’oscaritzada Paràsits abans que comencés la seva carrera fulgurant. Aquell “èxit” (en sales i pantalles) ha fet que ara estiguin suportant millor la paràlisi actual, explica, ja que no tenien tantes estrenes en cartera. La més “perjudicada”, el film brasiler Bacurau (Premi del Jurat de Canes 2019), que “anirà directa a plataformes”.

En aquesta transició, ni als distribuïdors ni als productors se’ls escapa que a l’Estat espanyol el 56,9% dels majors de 14 anys (23,1 milions de persones) tenen accés a algun servei de televisió de pagament, i en concret, els serveis d’streaming, amb 7,25 milions de llars abonades, encara tenen més penetració que les plataformes que ofereixen canals de televisió lineals.

Però també es recorda que l’estrena digital no té la condició d’esdeveniment ni dona els rèdits de la distribució en cinemes. Per això els distribuïdors també estan molt atents al primer calendari de reobertura de sales que s’ha posat sobre la taula des del Govern espanyol. “L’anunci ha estat una sorpresa i un alleujament; havíem jugat amb l’escenari que l’any estaria completament perdut”, expressa Herranz.

En alguns casos això els permetrà “recular” i tornar a sales alguna estrena que ja havien redirigit a plataformes, però encara és incert, com ho són les condicions d’aquest retorn amb aforaments limitats. No són pocs els qui desconfien dels beneficis d’una reobertura al 30% de l’aforament (hi ha qui prefereix esperar a poder omplir almenys la meitat de les sales), i veuen “difícil” que es puguin estrenar films en què es tinguin dipositades grans esperances. “Els estudis tenen paralitzades les estrenes a nivell mundial”, recorda un altre exhibidor.

La Sala Virtual de Cine continuarà

L’estrena de films en plataformes abans i/o en simultani a la projecció física ja s’havia assajat –no sense polèmica– per part de grans actors, com ara Netflix amb la premiada Roma (2018), d’Alfonso Cuarón, entre d’altres. Ara s’hi han vist abocades moltes distribuïdores de l’Estat, des d’Avalon a A Contracorriente Films. I aquesta última, va crear la seva pròpia plataforma (Sala Virtual de Cine) per oferir les seves estrenes –i films que s’estaven exhibint quan es va decretar l’estat d’alarma–, amb la complicitat d’una vuitantena de cinemes.

El seu responsable de negoci, Eduardo Escudero, explica a l’ACN que estan molt satisfets del resultats obtinguts durant tres setmanes de funcionament, superant les seves pròpies expectatives en nombre d’usuaris. Aquesta finestra d’exhibició “tindrà continuïtat” més enllà de la reobertura dels cinemes, confirma, encara que amb un “posicionament diferent quan es torni a la normalitat de les sales”. “Creiem que ara i en el futur pot continuar sent un aliat de les sales de cinema. Amb aquesta idea va néixer”, reafirma.

La distribuïdora abona així la idea que les estrenes al marge dels cinemes es podrien anar normalitzant, sempre mantenint “una finestra d’explotació exclusiva” a favor dels cinemes per als grans títols. Com altres companys del sector, entén que aquesta crisi “pot haver accelerat certs canvis en els models de negoci, no d’immediata aplicació, i amb el calendari que marquin els estudis de Hollywood, gairebé tots ells propietaris d’una plataforma d’streaming”.

De fet, i a resultes d’aquesta crisi, l’Acadèmia de Hollywood ha anunciat que acceptarà excepcionalment als Oscars candidatures de films que durant la crisi de la Covid-19 no s’han pogut estrenar en sales. L’Acadèmia Catalana del Cinema i també l’espanyola ja han confirmat que ho estudiaran de cara a les properes edicions dels Premis Gaudí i Goya, respectivament.

Filmin celebra “l’experiment”

La plataforma catalana Filmin ha ofert en aquest context la primera pel·lícula estatal que havia d’estrenar-se a sales i ha saltat directament a la seva plataforma: Asamblea. I també, de la mà d’Avalon, va preestrenar amb un lloguer de 48 hores el nou film del canadenc Xavier Dolan, Matthias i Maxime.

Són dos exemples de com la plataforma –acostumada a la reestrena i a les produccions no dirigides al circuit de sales– ha obert els braços de forma natural a les noves necessitats dels distribuïdors. “La nostra visió és que ara són tot experiments, estem en un període en el qual els exhibidors estan obligats a provar coses, amb les sales tancades i amb pel·lícules que després estaran compromeses amb altres finestres de distribució exclusives” (televisions i altres plataformes), reflexiona el seu CEO, Juan Carlos Tous.

Tous està convençut que aquesta nova finestra “quedarà” més enllà de les circumstàncies actuals. De la seva banda, la plataforma té encara “pel·lícules en cartera” per estrenar i que havien d’anar a sales. A més, Filmin s’ha convertit en la casa virtual de dos grans festivals de cinema independent i documental, el D’A i el Docs Barcelona, que han hagut de cancel·lar la seva edició física. “Aquelles pel·lícules amb un determinat talant venen a Filmin com un lloc natural on trobar el seu públic”, exposa l’empresari.

Amb tot, Tous recorda que en aquesta indústria “tot comença amb el cinema” i lamenta que les sales tancades són “una finestra que es perd”, ja que el seu rol “no el pot substituir” una estrena online.

El Gremi de Cinemes i les estrenes online

L’actor més perjudicat del sector per la crisi del coronavirus són les sales de cinema, que estan tancades des del 14 de març i ara tot just “comencen a veure la llum” amb un primer calendari de reobertura parcial i, d’entrada, probablement “sense pel·lícules” noves, com també apunta el president del Gremi d’Exhibidors de Catalunya, Camilo Tarrazón.

Tarrazón interpreta l’aposta dels distribuïdors i productors per la finestra digital com un recurs de primera necessitat, però el circumscriu a la situació d’excepcionalitat. En declaracions a l’ACN, Tarrazón diu que les sales “estan d’acord” amb què “d’una manera excepcional” i per una sèrie de títols amb un camp temporal per fer l’estrena que no podran complir “se’ls busqui una solució”.

Però en canvi, recela de la seva continuïtat. I fins i tot insinua que hi ha “productors que se’n volen aprofitar i regular-ho”, recordant d’aquesta manera els “requisits administratius” que, en virtut de les ajudes públiques que reben productors i/o distribuïdors, obliguen a estrenar en un determinat nombre de sales i durant un període.

Al final, però, “l’important és com ho veu el públic”, assumeix l’exhibidor. Un públic que ara té més oferta que mai, i en diferents formats. “El format prèmium, pel qual està pensat el cinema, és la sala de cinema, i ara ho estem complementant amb una sèrie de formats domèstics, necessaris, que injecten negoci a l’activitat audiovisual. Però la idea que només en quedarà una –de finestra– és errònia”, reitera una vegada més Tarrazón.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram