Les principals televisions i ràdios catalanes dediquen a la cultura gairebé el 20% de la programació, mentre que els seus informatius diaris hi destinen entorn del 10%. Segons un monogràfic del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, el resultat global és una cobertura extensa i transversal que permet l’accés del fet cultural al públic no especialitzat.

Per mitjans, TV3 dedica el 19,4% a la cultura; Catalunya Ràdio el 18,7%; el canal 33 el 22,9%; TVE Catalunya el 14,9%; RAC1 el 12,6%, i betevé el 32,1%. Són dades en relació amb el total de la programació; és a dir, programes i informatius, sense ficció ni publicitat.

Pel que fa específicament als informatius diaris, els de TV3 dediquen el 8,7% al fet cultural; els de Catalunya Ràdio el 10,4%; TVE Catalunya i RAC1 el 5,4%, i els noticiaris de betevé el 6,3%.

El monogràfic sobre la cobertura cultural està inclòs en l’informe del CAC Els pluralismes i la diversitat en els continguts de la televisió i la ràdio lineals. Gener-abril del 2023.

La transversalitat marca els continguts culturals

En el conjunt de la programació de TV3, la major part dels continguts culturals (un 62,6% del temps) s’ubiquen en espais d’entreteniment, principalment musicals d’emissió regular, molts dels quals s’emeten de matinada. El temps restant correspon, gairebé tot, al seguiment de l’actualitat cultural en programes informatius (34,8%), tant magazins com Telenotícies.

Per la seva part, al 33, la major part dels continguts culturals correspon a programes divulgatius (75,2%), i també s’hi emeten de manera ocasional algunes representacions teatrals i concerts.

El gruix dels continguts culturals a TVE Catalunya pertanyen a la informació (78,8%), tant mitjançant un espai diari dedicat específicament a l’actualitat cultural com en magazins d’actualitat general i en noticiaris.

A Catalunya Ràdio i RAC1 els temes culturals s’aborden principalment en espais d’entreteniment (el 41,7% i el 75,2%, respectivament). També, tot i que menys, en programes informatius o que combinen informació i entreteniment (com els magazins de matí i de tarda). En el cas de Catalunya Ràdio també s’hi programen musicals de manera habitual, sobretot entre divendres i diumenge, de matinada.

A Betevé la gran majoria de la cultura s’aborda des de la informació (81,8%) i se singularitza per un enfocament local. El canal dedica un espai fix cada tarda laborable a l’actualitat cultural de Barcelona i emet alguns esdeveniments culturals que tenen lloc a la ciutat.

Finalment, pel que fa als canals Esport3 i SX3, la presència de la cultura és molt més baixa: el 0,3% al primer i l’1,3% al segon. En el cas de l’infantil, el CAC remarca que cal tenir present que no es computa el temps dedicat a la ficció, el seu principal gènere.

El monogràfic conclou que la transversalitat és una de les característiques principals dels continguts culturals que s’emeten als mitjans generalistes d’àmbit català, ja que la majoria no s’emmarquen en espais especialitzats, sinó que apareixen integrats en altres formats. A més, indica que, els pocs espais especialitzats en cultura que s’ofereixen, sovint es programen en horaris de poca audiència. En aquest sentit, apunta que la presència d’informació cultural en els informatius diaris implica un impacte més elevat.

Cobertura cultural als informatius

L’informe constata que els mitjans analitzats dediquen a l’actualitat cultural un espai fix en els seus informatius diaris (els que n’ofereixen), la qual pivota en gran manera sobre la creació, si bé es concreta de manera diversa.

Més concretament, TV3 i Catalunya Ràdio posen el focus de forma majoritària en la creació cultural (al voltant del 60% del temps de notícia), apropant a l’audiència les novetats del sector a través de cròniques de concerts, ressenyes de llibres, pel·lícules i obres de teatre, etc.

Els informatius diaris de TVE Catalunya i de RAC1 tendeixen a igualar el volum d’informacions focalitzades en la creació i aquelles que reporten grans esdeveniments culturals, de manera que fan un tractament més genèric de les obres de què informen (ambdues temàtiques sumen entorn del 45% del temps de notícia cada una a la televisió i gairebé el 40% a la ràdio).

Quant a betevé, si bé l’eix temàtic principal dels seus noticiaris és la creació cultural (40,9%), prop d’un 10% d’informacions se centren en el consum, per la rellevància que s’atorga a la Diada de Sant Jordi.

Les veus de la cultura

Els creadors concentren gairebé el 90% de les intervencions sobre cultura en els mitjans d’àmbit català, mentre que a betevé se situa al voltant del 70%. Les veus de la cultura representen el 20,3% de les comptabilitzades en la programació de TV3; el 25,5% al 33; el 28,2% a Catalunya Ràdio; el 21,3% a TVE Catalunya; el 32,3% a RAC1, i el 25% a betevé.

L’informe indica que, més enllà d’aquesta característica comuna, s’observen algunes particularitats segons el mitjà: TV3 situa les veus polítiques amb responsabilitats en cultura com les següents en nombre d’intervencions (4,7%); el 33 i TVE Catalunya hi posicionen professionals del periodisme i la crítica cultural (5,7% i 6,6%, respectivament); Catalunya Ràdio i a RAC1 ubiquen en segon lloc representants de les indústries culturals (8,2% i 6%, respectivament), i betevé registra gairebé un 12% de veus relacionades amb la el fet cultural

Pel que fa al gènere, tant els programes culturals com els informatius presenten un augment de la presència de la dona en comparació amb el global dels continguts, on en cap cas se supera el 42%. Així, les veus de la cultura protagonitzades per dones suposen el 47,9% a TV3; el 35,8% al 33; el 53,1% a Catalunya Ràdio; el 46,7% a TVE Catalunya; el 33,3% a RAC1, i el 46,2% a betevé.

L’estudi assenyala que, amb tot, persisteixen alguns biaixos de gènere en termes de representació, fins i tot en aquells mitjans on les xifres de dones i homes són similars.

Per exemple, en la comparativa per disciplina, la majoria dels mitjans analitzats mostren un percentatge molt majoritari de dones en l’àmbit de la dansa, que contribueix a reforçar l’estereotip social: el 57,1% de dones a betevé; el 71,4% a TV3, i el 100% tant al 33 com a Catalunya Ràdio.

Disciplines culturals

La música és la disciplina cultural que compta més veus a TV3 (26,8%), betevé (29,8%) i RAC1 (32,1%) i la que suma més temps d’informació cultural a tots els mitjans que n’emeten (entorn del 40% als mitjans d’àmbit català i el 33,4% a la televisió de Barcelona). Més enllà de la música, el cinema/audiovisual i la literatura són les altres dues disciplines més presents als mitjans d’àmbit català

La literatura és la disciplina que aporta més veus culturals a la graella del 33 (el 32,1% de les intervencions) i de Catalunya Radio (30,6%), i el cinema/audiovisual la que apareix més representada a TVE Catalunya (34%). Pel que fa als informatius, aquestes dues disciplines suposen entre el 15% i el 25% del temps de notícia a tots els mitjans d’àmbit català.

Presència de cultura catalana

Un altre apartat del monogràfic fa referència al pes de la cultura catalana dins dels continguts culturals, entesa com la feta pels creadors que s’expressen artísticament en català o bé són d’origen català o estan arrelats culturalment a Catalunya, amb independència de la llengua.

A TV3, la programació considerada cultura catalana és el 86,1% en relació amb el global dedicat al fet cultural; al 33 el percentatge és del 70,4%; a Catalunya Ràdio del 54,7%; a TVE Catalunya del 62,3%; a RAC1 del 48,1%, i a betevé del 51,2%.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram