Per tercer any consecutiu, els espectadors de concerts van tornar a caure durant el 2011, ara un 28% (de 10,3 milions a 7,4), i ja sumen un 48,4% en els tres darrers anys. Un percentatge superior que la crescuda del 46,2% experimentada entre el 2005 i el 2008. A més, el nombre de concerts celebrats a Catalunya també va baixar, un 12,8% (de 15.000 a 13.000), així com la recaptació de drets d’autor per actuacions en directe: un 8,2% en la música popular, un 12,1% en les orquestres de ball, i un 21,8% en la música clàssica. Així ho indica l’Anuari de la Música 2012, realitzat per la revista Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC).

A banda, durant el 2011 va caure el nombre d’assistents als principals equipaments públics de música, on el nombre de concerts es va reduir un 15%. Per la seva part, les sales de concerts van patir una davallada d’espectadors del 7,8% tot i programar un 9,6% més d’actuacions que el 2010. Per la seva part, les Cases de la Música popular van incrementar l’oferta de concerts en un 9,6%, però el nombre d’espectadors va caure un 10%.

Unes xifres que aquest 2012 podrien empitjorar més per l’increment de l’IVA del 8 al 21%. “Serà una catàstrofe”, va advertir Carmen Zapata, gerent de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), durant la presentació de l’anuari. El president d’ARC, Jordi Gratacós, va dir que era una “clatellada” i va fer una crida a la mobilització dels diversos actors del sector.

Els festivals se salven

Amb tot, com en el 2010, només els principals festivals se’n surten. Durant l’any passat, els deu grans esdeveniments musicals dels Països Catalans van augmentar el públic un 47,5%, tot i un creixement del 8,8% en pressupost. Si l’anàlisi es fa sobre els 30 principals festivals del pop-rock, l’increment de públic és del 26,6%, i si només es tenen en compte els certàmens de la ciutat de Barcelona, l’augment d’assistents és del 13,1%.

Quant a la facturació global del sector de la música en viu, malgrat la davallada de les contractacions, es manté en un 3,3% positiu gràcies als macroconcerts i els festivals.

Les retallades de les administracions

A les xifres negatives que es desprenen de l’anuari hi té a veure la crisi econòmica en general, però també les retallades pressupostàries de les diferents administracions. Així, Generalitat de Catalunya, CoNCA i Diputació de Barcelona van retallar un 9,2% la seva aportació a l’àmbit musical durant el 2011.

Pel que fa a l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), les seves ajudes al sector empresarial van créixer un 13,2%, però es van reduir un 27,2% als creadors i els circuits, i un 13,7% als ajuntaments i grans auditoris.

A més, les aportacions públiques al Liceu es van retallar un 9,4% i al Palau de la Música un 14,5%, mentre que a L’Auditori de Barcelona van augmentar un 8% durant el 2011.

Finalment, la morositat de les administracions agreuja encara més la situació: durant l’any passat va superar els 2,5 milions d’euros.

Creix el micromecenatge

Com a contrapunt a la caiguda de les subvencions, hi ha l’augment de l’aposta en esdeveniments culturals d’algunes empreses. Així, Estrella Damm és la primera marca de patrocini musical de Catalunya, destinant al sector un 21% de la inversió total en esponsorització que realitza el grup.

A banda, durant el 2011 es van multiplicar les iniciatives de micromecenatge. Així, la plataforma Verkami va acollir un total de 162 projectes musicals, dels quals un 80% van acabar reeixidament i van permetre recaptar un total de 470.000 euros, amb una mitjana de finançament  per projecte de 3.700 euros.

La indústria discogràfica catalana torna a créixer

Pel que fa a la producció discogràfica, durant el 2011 els segells catalans van facturar 16,3 milions d’euros (un 10,9% del mercat estatal), incrementant les vendes per segon any consecutiu, ara un 5,1%. A més, el sector va generar un 2% més de drets d’autor per còpies gravades, i va superar un nou rècord de producció amb 605 novetats en català.

El Top 5 de discos catalans del 2011 el van encapçalar El disc de la Marató de TV3 (190.000 còpies venudes), Manolo García (80.000), Sergio Dalma (80.000), Manel (58.000) i Sopa de Cabra(40.000). A més, onze produccions catalanes, sis de les quals en català, van aconseguir el disc d’or per haver venut més de 20.000 còpies.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram