Durant aquest any, l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, que va començar a caminar al juliol amb l’aprovació dels seus estatuts, s’ha marcat com a objectiu la realització d’onze grans projectes i més de 30 actuacions complementàries. L’organisme compta amb un pressupost de 15 milions d’euros.

El pla d’acció de l’Agència preveu que aquest any es posi en marxa la seva estructura fonamental, incloent les actuacions en museus i monuments, i les accions de conservació. Per al 2015 planeja incorporar les tasques de documentació i de protecció legal del patrimoni i el desenvolupament complet de les tasques ja implementades. En una segona fase, el 2016, s’exportaria el model al conjunt del patrimoni cultural català.

Els onze projectes per al 2014, són:

Desplegament del mapa del patrimoni cultural

Definir la cadena de valor relacionada amb la gestió del patrimoni a Catalunya. Aquest objectiu comporta mapejar els principals agents i empreses vinculats directament amb la gestió del patrimoni; estimar la dimensió econòmica dels principals sectors relacionats (directes i indirectes) i orientar l’elaboració del mapa com a base per crear en el futur aliances publicoprivades en el sector, i definir estratègies per dinamitzar el patrimoni (orientades a aconseguir un major nombre d’usuaris i incrementar els recursos obtinguts).

Projecte 12 x 12

Actuacions encaminades a dinamitzar 12 espais patrimonials per incrementar-ne l’ús i el coneixement, la diversitat de públics i el grau de satisfacció dels visitants, així com vincular aquests conjunts a estratègies de desenvolupament territorial, millorant-ne també la gestió. Els 12 conjunts monumentals, són: la ciutat ibèrica d’Ullastret, la ciutat grega i romana d’Empúries, el conjunt monumental de Tàrraco, el conjunt monumental de Sant Pere de Rodes, el Castell de Miravet, el Castell de Cardona, els monestirs de Poblet, Santes Creus i Vallbona, el Turó de la Seu Vella, la Cartoixa d’Escaladei i la Universitat de Cervera.

Espai Patrimoni

Projecte de condicionament dels baixos del Palau Moja per ubicar-hi un espai multifuncional perquè esdevingui un aparador de la potència i diversitat del patrimoni cultural; un instrument al servei de la dinamització cultural i turística del patrimoni; un hub d’informació que connecti la visita presencial i els canals en línia, i un punt de venda de productes i serveis turístics vinculats als recursos patrimonials.

Oferta educativa integrada

S’elaborarà un catàleg educatiu únic i un sistema de gestió de l’oferta integrat amb l’objectiu d’incorporar l’oferta educativa de l’Agència als dissenys curriculars del Departament d’Ensenyament.

Ruta 1714

Posada en marxa de la Ruta 1714, un itinerari-experiència pel territori vinculat als llocs i espais patrimonials lligats als fets del Tricentenari. Els deu escenaris de la Ruta 1714, són: Ermita de Sant Sebastià de Vic, Casa Museu de Rafael de Casanova (Moià), Castell i batalla de Talamanca, Castell de Cardona, Can Barraquer-Museu de Sant Boi, Castellciutat (la Seu d’Urgell), Torre de la Manresana (els Prats de Rei), Universitat de Cervera, el Turó de la Seu Vella de Lleida i El Born Centre Cultural (Barcelona).

Ampliació del circuit de visita del jaciment d’Ullastret

Es vol adquirir un terreny annex al jaciment ibèric d’Ullastret amb per facilitar, exposar i condicionar tot el recinte; oferir una nova visió del jaciment; disposar de més espai lúdic i de circulació; millorar el camí per a vianants des d’Ullastret al Puig de Sant Andreu, i aconseguir més coneixement del jaciment i oferir un nou relat.

Obertura a la ciutat del pati històric del mNACTEC

Projecte perquè el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya i el seu entorn esdevinguin un dels principals referents de Terrassa. S’impulsa l’obertura a la ciutat del pati històric i la posada en funcionament d’una cafeteria, en règim de concessió, que ha de facilitar la interconnexió entre la Rambla d’Egara i el mNACTEC.

Millora de les visites i els serveis prestats

Millorar les visites i els serveis prestats pels museus mitjançant una execució eficient de programes anuals basats en objectius, accions i indicadors de seguiment.

Programa de restauració del patrimoni

Actuacions previstes del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya a Empúries; els monestirs de Santes Creus, Santa Maria de Ripoll i Sant Joan de les Abadesses; en béns inclosos en el programa Romànic Obert, i l’acabament de la restauració del mausoleu del general Joan Prim i Prats.

Web del patrimoni

Posada en marxa d’un portal del patrimoni català amb l’objectiu d’establir noves formes de relació bidireccional amb els usuaris. Es tracta de dissenyar estratègies de comunicació per a cada segment de públic; promocionar la visita a museus i monuments; generar plataformes web d’aportació de contingut per part dels usuaris, i establir noves formes de relació amb els mitjans de comunicació tradicionals i els nous mitjans en línia.

Més socialització i comercialització dels equipaments

Es preveu actuar en espais patrimonials de l’Agència en àmbit de la col·laboració publicoprivada en gestió de concessions per incrementar l’obtenció de recursos per reinvertir en el propi patrimoni, amb serveis de botigues, restauració, més utilització d’espais i aparcaments.

Línies estratègiques

Les línies estratègiques de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural se centren en incrementar l’ús social del patrimoni; millorar-ne la conservació; incrementar la dinamització i la socialització de la cadena de valor, i incrementar els recursos destinats al patrimoni cultural.

La materialització d’aquestes línies estratègiques es vol dur a terme a través de cinc conceptes:

  • Un relat actual, modern i atractiu per arribar a més públics, que parla de passat però mira al futur.
  • Relació amb el patrimoni basada en experiències, amb oferta cultural integrada i pluridisciplinària, basada en les sensacions i les emocions i amb espais ben adequats i els serveis de visita necessaris.
  • Un patrimoni en acció, perquè famílies, joves, individuals, amics, majors, grups, adults, etc. gaudeixin d’experiències específiques i inoblidables, amb campanyes de difusió adaptades per a cada públic
  • Un projecte de país, generant sinèrgies entre els diferents agents públics i privats i fomentant la vinculació de la ciutadania amb el seu patrimoni.
  • Un patrimoni obert a tothom, amb jaciments i monuments accessibles, fàcils i adaptats a tots els col·lectius, que responguin als reptes de futur, i amb difusió de qualitat dels monuments per donar-los a conèixer dins i fora de Catalunya.
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram