Aquest dimarts es va presentar en societat la Coordinadora de Teatres Independents de Catalunya (CTIC), una associació de sales de petit o mitjà format, de gestió privada i ubicades fora de Barcelona. De moment, en formen part la Sala La Planeta (Girona), la Sala Trono (Tarragona), el Teatre de l’Aurora (Igualada) i el Teatre de Ponent (Granollers), tot i que ja es treballa per ampliar el nombre d’associats per estendre’s a tot Catalunya.

La Coordinadora neix amb l’objectiu de defensar l’existència i la presència dels teatres independents arreu del país, entesos com aquells espais de titularitat i/o gestió privada que no es regeixen per una voluntat purament comercial, sinó que actuen amb independència i empesos per una vocació de servei públic.

Durant la presentació de la CTIC, aquest dimarts, el seu president, Oriol Grau, de la Sala Trono, va parafrasejar el dramaturg i director Ricard Salvat: “La veritat del teatre potser es troba en aquest moment als espais més petits i marginals, però ara ningú no els fa cas”. Segons Grau, “ara podem pal·liar aquest ‘que ningú no ens fa cas’. A partir d’ara la nostra veu s’ha unit i, per tant, tindrà més potència i podrem aconseguir que s’escolti”, va assegurar.

El president de la Coordinadora va destacar la “voluntat de servei públic” d’aquest tipus d’espais, ja que, segons va argumentar, cobreixen una parcel·la que “el teatre públic no ofereix”. Grau va remarcar les “ganes de crear una xarxa empresarial per tot el territori que suposi que les companyies puguin girar i tenir els teatres assegurats”.

Establir sinèrgies

Amb la creació de la Coordinadora, es vol promoure i difondre les activitats que realitzen els espais que hi pertanyin, a més d’establir sinèrgies entre ells, així com entre la CTIC i els diversos agents del sector. A banda, es vol continuar impulsant l’accés d’artistes i creadors emergents al circuit professional a través dels seus teatres associats.

Per aconseguir les seves finalitats, l’associació desenvoluparà projectes comuns; promourà la seva presència en organismes institucionals i altres entitats del sector, i negociarà conjuntament amb institucions i entitats (ajuntaments, diputacions, Generalitat, Ministeri de Cultura, etc.).

Creació d’un circuit estable

Un dels projectes que la CTIC tirarà endavant per assolir els seus objectius és la creació d’un circuit estable d’arts escèniques amb teatres privats de fora de Barcelona, que compti amb suport institucional, similar al programa Cultura en gira de la Generalitat. En aquest circuit hi podrien girar tant les produccions dels equipaments associats com les de companyies emergents.

La iniciativa donaria continuïtat a la col·laboració que ja mantenen els quatre teatres fundadors de la Coordinadora, que fan girar les produccions pròpies a les respectives sales.

Acords de suport a l’emergència

La CTIC també buscarà formalitzar acords amb l’Institut del Teatre, l’Obrador de la Sala Beckett i amb altres centres d’ensenyament per potenciar i donar entrada de manera estable als nous creadors al circuit professional potenciant el concepte de “territorialitat”. De fet, ja s’està en converses amb l’Institut perquè una selecció dels treballs de final de carrera dels seus alumnes s’exhibeixin en les sales associades a la CTIC.

L’associació també vol tancar un acord amb la Mostra de Teatre de Barcelona, amb qui, a títol individual, els socis de la Coordinadora ja mantenen col·laboracions.

Per altra banda, la CTIC està a punt de tancar un acord de col·laboració amb la Beca Desperta: organitzada per Nau Ivanow i l’agència de comunicació aPortada, té per objectiu e recolzar la creació teatral més jove en el marc d’un projecte de suport a creadors.

Un altre dels objectius és formalitzar acords i mantenir sinèrgies amb les sales de petit format ubicades a Barcelona per mantenir-hi contacte i crear fórmules de col·laboració.

Les xifres dels teatres de la CTIC

La Coordinadora defensa que, en els darrers anys, els teatres independents de fora de Barcelona han anat assumint un paper social i cultural “fonamental”, complementant l’oferta dels teatres públics de les seves localitats, alhora que absorbint i donant suport a la creació des de fora de la capital catalana.

Segons les seves xifres, de 2008 a 2010 les sales de la CTIC van programar un total de 564 companyies i prop de 1.300 funcions, a les que van assistir més de 84.000 espectadors.

De les companyies, un 79% eren catalanes, i el mateix percentatge de les funcions van ser en català. A banda, un 10% dels espectacles van ser de producció pròpia de les quatre sales de la Coordinadora. En total, en tres anys han creat 36 produccions pròpies, les quals han realitzat més de 1.300 funcions en gira.

Orígens de l’associació

La CTICsorgeix de la Coordinadora de Sales Alternatives de Catalunya (COSACA), entitat dissolta que, al seu torn, procedia de la COSABA, que agrupava només les sales alternatives de Barcelona, però que va canviar la seva denominació en incorporar les sales alternatives d’arreu del país.

Segons expliquen, en el marc de la COSACA, els equipaments del territori van anar trobant progressivament més denominadors comuns entre ells que no pas amb les sales barcelonines i, de manera natural, van començar a col·laborar més estretament intercanviant les respectives produccions.

El president de la Coordinadora és Oriol Grau, de la Sala Trono; el vicepresident, Frederic Roda, del Teatre de Ponent; el tresorer, Pere Puig, de la Sala La Planeta; i el secretari, Òscar Balcells, del Teatre de l’Aurora. 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram