Amb una previsió de desescalada en diferents fases a tot Catalunya, les productores audiovisuals planifiquen de forma molt desigual l’inici dels rodatges cancel·lats pel coronavirus. A finals de maig només s’hi atreviran produccions petites, com repeticions de seqüències, entrevistes de documentals o sèries diàries per a televisió. Ho faran, però, canviant per complet la fisonomia dels sets per complir amb les distàncies, adaptant guions per evitar abraçades i petons, doblant camerinos o prioritzant localitzacions interiors. Grans rodatges previstos com Las leyes de la frontera, produïda per Edmon Roch, hauran d’esperar fins a la “nova normalitat”. Tot, amb la por dels productors de no tenir assegurances que cobreixin aturades per la Covid-19.

Gent ballant en una discoteca, seqüències amb menors, un club de bridge amb gent gran, gravar en localitzacions exteriors insubstituïbles o la participació d’actors estrangers són algunes de les situacions més habituals en el dia a dia dels rodatges. En l’inici de la desescalada, però, aquestes circumstàncies seran impossibles de dur a terme. “És obvi que es parla que els rodatges tornen a la fase 1, però són rodatges molt limitats; si rodes l’anunci d’un electrodomèstic, sense contacte, amb equips reduïts, platós tancats, és possible”, diu a l’ACN el productor Edmon Roch.

La seva productora, Ikiru Films, es troba en l’altre extrem: el 14 maig havien de començar el rodatge de la producció catalana de més envergadura d’aquesta temporada, Las leyes de la frontera, de Daniel Monzón, adaptació de la novel·la de Javier Cercas. L’únic rodatge que tenien previst en tot l’any, de gairebé deu setmanes, desenes de figurants i amb l’obligació de gravar-la a l’estiu, per exigències estacionals del guió. “Si no podem rodar a l’estiu donaríem la temporada per perduda”, assegura Roch.

I si bé es podria pensar que amb efectes especials es pot reduir la distància de dos metres que haurien de prendre els actors, o eliminar mascaretes, Roch alerta que el cost d’aquests canvis pot arribar a ser “inassumible”, a part de la poca credibilitat de recrear, per exemple, una manifestació.

Sèries de televisió

Una de les produccions que abans reprendran l’activitat és la de les sèries de televisió diàries. Platós tancats, equips reduïts o la flexibilitat en els guions ho afavoreixen. Diagonal TV, encarregada d’Amar es para siempre, d’Antena 3, i Mercado central, per a TVE, té previst reiniciar els rodatges el 18 de maig. “Ho farem de manera tranquil·la, no anem a totes, com menys gent hi hagi a l’edifici millor, treballarem menys hores perquè no hi hagi dinars”, exemplifica a l’ACN el seu productor executiu, Jaume Banacolocha.

Prèviament, hauran fet tests a tot l’equip amb l’esperança que no hi hagi positius, han doblat els camerinos perquè siguin individualitzats, habilitaran guants, mascaretes, controls de febre i tot un seguit de mesures establertes en protocols propis i d’organismes del sector. “Hem fet una despesa impressionant per tenir-ho tot”, confessa Banacolocha.

Preveient la tornada, no només han eliminat escenes d’abraçades, de petons, inclús xocades de mans, sinó totes les seqüències que passen a l’exterior. També reduiran l’equip perquè hi hagi unes 30 persones. A l’abril començaven la preproducció a Barcelona d’Herederos de la tierra, la continuació de la Catedral del mar, de la qual han hagut d’aturar la cerca de localitzacions o el càsting, però s’han dedicat a enllestir els guions.

Per la seva banda, TV3 no té “cap previsió de reprendre properament” el rodatge de la seva telenovel·la diària, Com si fos ahir.

Documentals

El documental històric La flota d’Índies, d’Inicia Films amb suport de l’ICEC, és una de les produccions que tenen previst reiniciar els rodatges a finals de maig. La seva productora executiva i presidenta de l’Associació de Documental ProDocs, Valérie Delpierre, assegura estar analitzant quines parts previstes poden mantenir i rodar les properes setmanes, com les entrevistes, que es poden fer amb proteccions EPI i un equip “mínim”.

Les parts amb actors queden posposades al juny o juliol, a l’espera que es concretin les distàncies de seguretat i tota la resta de condicionants. I com moltes produccions que s’estan posposant, no podran complir amb el calendari d’entrega marcat al setembre.

Assegurances en la pandèmia

El principal obstacle que veuen els productors per tal de reprendre els rodatges és la falta d’assegurances que cobreixin les interrupcions del rodatge per la Covid-19. “Aquest és el moll de l’os, és un risc que molt pocs productors podem assumir, econòmicament és letal”, diu a l’ACN la productora de Distinto Films i presidenta de Dones Visuals, Miriam Porté.

En el seu cas, rodaran a finals de maig o principis de juny –en funció de quan Barcelona entri a la fase 1– uns retakes d’una pel·lícula ja gravada; és a dir unes seqüències que s’han de repetir. En ser poca gent i només quatre dies, el risc d’interrupció del rodatge és molt inferior que en un rodatge de set setmanes.

Per als dos projectes que tenia previst rodar al maig i al juny –una pel·lícula per a televisió sobre Frederica Montseny i el llargmetratge Vasil–, Porté seguirà “l’estratègia del Cholo Simeone, partit a partit”. “Tenim previst rodar al juliol i agost, però fins d’aquí un mes no podrem prendre un decisió”, diu la productora sobre la incertesa i els canvis en l’evolució de la pandèmia. Seguiran una estratègia de tests a tot l’equip, i dubten que puguin aconseguir permisos per rodar en certes localitzacions, com una universitat. Per això, també plantegen canvis de guió per adequar-se a les circumstàncies.

Edmon Roch, implicat en diverses organitzacions del sector, confirma que s’està treballant per estructurar un fons d’ajut a nivell europeu per tal de compensar les productores en cas de rebrot o aturades de rodatge. En alguns països com el Regne Unit s’ha implementat un fons de garantia per als productors independents per cobrir despeses en cas d’interrupció del rodatge durant la pandèmia, ja que les companyies d’assegurances no ho contemplen.

A més d’aquest aspecte, el sector vol establir la figura d’una persona aliena a la producció que sigui “responsable de seguretat en rodatge” i assegurés que s’estan complint totes les normatives, per evitar també futures responsabilitats penals en cas de contagis.

Peticions de rodatge

Des de la Catalunya Film Commission s’ha demanat als municipis i altres administracions locals que informin sobre quan estarien en disposició d’atendre peticions de rodatge. Els ajuntaments estan a l’espera de saber com es concreten les mesures de la fase 1, i de saber quan entra exactament cada territori en aquesta fase, per adaptar així els seus procediments de tramitació de permisos.

Al Garraf, per exemple, la previsió és reprendre els rodatges a finals de maig, en el millor dels casos. Des de Node Garraf Film Clúster apunten a l’ACN que l’activitat està completament aturada, sense cap sol·licitud en marxa, a l’espera que el desconfinament avanci. Els responsables del clúster preveuen que les peticions per fer els primers rodatges arribaran amb la fase 1 de la desescalada, i assenyalen que hi ha “cinc o sis productores” interessades en localitzacions de la comarca.

Canvis de paradigma

El confinament ha obligat moltes productores a reinventar-se. Visiona TV ha impulsat “l’única producció que veien possible durant l’estat d’alarma”: un documental gravat amb el mòbil per productors de 23 països iberoamericans per retratar el confinament. “Pensem en desenvolupar noves fórmules de comunicar i de ficcionar. Ens ve una onada de formats i de gèneres basats amb el confinament”, opina Ferran Cera, productor de Visiona TV. Amb quatre projectes aturats, no reprendran els rodatges fins que hi hagi una normalitat “més estable”. Esperen que sigui a partir del setembre.